Alexandra Sinclair

YouTube är en viktig kanal när det kommer till att marknadsföra sig genom sociala medier. På den praktik platsen jag var på jobbade man mycket med sociala medier och marknadsföring på sociala medier. Men då jobbade man med Facebook, Instagram och Twitter. YouTube har blivit större och större och det är en viktig del av marknadsföring på sociala medier.

I den här OER kommer jag att berätta vad YouTube är, hur man som företag ska använda sig av YouTube och tips innan man börjar med YouTube.

Vad generellt kännetecknar ett YouTube material?

Fakta

  • Hela 4 miljarder klipp visas varje dag på YouTube
  • 6 miljarder timmar av videos visas varje månad
  • Varje minut läggs det upp 300 timmar videomaterial
  • YouTube finns på 76 språk och har lokala versioner i 70 länder
  • De flesta klippen visas i Saudiarabien. Faktum är att YouTube är den enda mediekällan i landet som inte censureras
  • Majoriteten av sökningarna rör sig kring musik
  • Det finns en betaltjänst av YouTube, kallad YouTube Red. Där slipper man reklamen.

(Karlsson, 2017)

Huvudsaklig uppgift

Det som är viktigast inom YouTube är antal visningar och antalet prenumeranter, det är det centrala när det kommer till YouTube-nätverken om vem som är störst, bäst och vackrast. Vad som räknas som en visning är inget som YouTube vill gå ut med, det är på grund av att Youtubers inte ska kunna boosta sina siffror på ett sätt som strider mot YouTubes regler (Wisterberg, 2016).

YouTube är en plattform som används för att dela videos med varandra. Man publicerar videos som sedan blir tillgängliga för allmänheten. Man kan använda YouTube på olika sätt, antingen är man medlem och då kan man lägga upp material, kommentera och skapa spellistor. Eller så kan man använda det till det som de flesta gör som inte är medlemmar nämligen att söka efter material och dela innehållet på andra sociala kanaler. Man behöver alltså inte vara medlem för att kunna använda sig av YouTubes funktioner. Företagen som använder sig av YouTube publicerar mycket reklamfilmer och ”bakom kulisserna” material. Här kan man visa upp sitt företag och bjuda på det lilla extra inom marknadsföringskanalerna. En annan viktig aspekt för företag på YouTube är att man kan som företag även sponsra andras videos med annonser. Alltså en annons som visas innan i den video man vill se, antingen innan eller mitt i videon (Bergenblad, 2015).

Youtop100 visar att svenska företags användning av YouTube slår nytt rekord, enligt Chimney har företagens videouppladdningar ökat med 400 procent de senaste åren. Ökningen ser ut att slå alla tidigare år 2018. YouTube har länge varit i nivå med våra största kommersiella tv-kanaler inom många målgrupper. Det har dock ökat kraftigt med antal videos och visningar per företag. Mellan åren 2014 till 2018 har YouTube har gått från att vara en kanal främst för retailbranschen till att idag nyttjas av princip samtliga branscher (Törner, 2018).

Hur skall ditt företag använda YouTube? Vad för syfte?

Använda YouTube

Man kan använda YouTube på många olika sätt när man ska marknadsföra sig som företag.

  1. Visa upp sin produkt: Det görs mycket inom klädsajter där det t ex filmar en modell som går på en catwalk för att man som kund ska kunna se hur kläderna sitter på. Man får då som kund se hur produkterna ser ut mer i verkligheten än endast på en bild.
  1. Visa upp din tjänst: Om man säljer en tjänst kan det vara viktigt att kunderna får en personlig relation till företaget. Därför kan det vara smart att ta med kameran och visa upp vilka ni är bakom företaget med korta klipp. Det blir mer personligt än en presentation på en hemsida.
  1. Använd dig av storytelling: Det kan vara ett sätt att få kunden att se vart företaget kommer ifrån. Storytelling innebär att man berättar hur företaget kom till t ex ifrån en frustration eller vilja att förändra branschen eller ifrån en riktigt bra idé.
  1. Använd kundreferenser: Att använda nöjda kunder är ett bra koncept när det kommer till att marknadsföra sig. Så låt dina bästa kunder berätta hur det blivit tryggare, gladare eller mer lönsamma med din produkt eller tjänst.
  1. Skippa reklaminslaget: Reklam finns mycket på YouTube så skapa något annorlunda och gör en kampanj mot eller för något ni på företaget brinner för.

(Björkman, 2012)

För att skapa en effektiv strategi som företag för sin YouTube-kanal är det viktigt med effektivitet och konsekvens. Det är bra för företag att skapa en audio-visuell verktygslåda som alla videor produceras från. Det gör att innehåll från samma företag kommer att upplevas på samma sätt. Skapa en helhet som blir en enhetlighet. Man bör också utnämna någon internt inom företaget som får ansvar för verktygslådan, produktionen, budgeten, den strategiska inriktningen och målet. Ett tydligt ansvar och ägarskap. Kommunikation som är kontinuerlig och engagerande är viktigt. Man bör använda egna kanaler samt underhållande teman som konsekvent utvecklas för kanalen. Man kan planera publiceringscykler för materialet för då skapar man mervärde och driver trafik som sedan leder till engagemang bland följarna (Rågsjö Thorell, 2014).

Det är viktigt med YouTube att inte bara tänka marknadsföring utan även tänka på användaren. Vad för nytta finns det hos mottagaren, det ska vara ett innehåll som tillför något. Att ha bra ljud kan man lätt glömma av men det är något som ger ett proffsigt intryck. Det är smart att sprida sina egna videos. Därför är det bra att dela, tipsa och publicera det på företagets andra sociala kanaler för att nå en större räckvidd. Att ha en klar plan på vad man vill att användarna ska göra när du fångat deras uppmärksamhet är viktigt. Här kan det vara bra med en tydlig uppmaning till besökarna att t ex klicka sig vidare till företagets hemsida. För att hittas av intresserande sökare är det viktigt att ha ett innehåll med en relevant beskrivning och att ha taggat med smarta nyckelord (Larsson, 2012).

Sökanvändning

Om man vill att ens videos ska synas gäller det att vara på tårna med sin YouTube SEO (Sökmotoroptimering). Varje liten del av dina videos räknas, från titeln till beskrivningen till sökorden och det kan alla ha en stor betydelse över hur ofta dina videos visas i sökresultat. Sökord eller Keywords är viktiga, här behöver du fundera ut vilka sökord du kommer vilja fokusera på. Tänk ut ungefär vilka sökord som kan komma upp om man söker på dina videos. Det är smart att experimentera med sökord och bygga framtidens innehåll runt populära söktermer inom ditt företag (Donnelly, 2018).

Engagemang skapar du genom att uppmuntra dina tittare att lämna en kommentar, prenumerera, dela eller gilla efter att de tittat klart på din video. Det gör att dina chanser ökar att visas högre upp i sökresultatet. När YouTube bestämmer din sök-rank så tar de hänsyn till dina videovisningar också. Därför kan det vara bra att distribuera dina nya videos genom mejl och andra sociala kanaler efter att du publicerat det på YouTube (Donnelly, 2018).

Format spelar också en stor roll på var du hamnar i sök-rankningen. YouTube kommer uppmärksamma om du tar med dina sökord i namnet på den fil du laddar upp, alltså filnamnet. Längden på dina videos spelar också roll, YouTube tycker längre videos har högre värde. Men du måste samtidigt balansera det med bra innehåll för YouTube mäter också tittartid i sin sök-rankning. Så även om din video är lång med tittarna hoppar av efter en minut så kommer du inte rankas högre för det. Titeln på din video bör vara koncis, beskrivande och presentera dina sökord nära starten. När det kommer till beskrivningen gäller ju längre desto bättre. Så fyll på med så mycket innehåll som möjligt och få gärna med dina sökord helst i den första meningen av beskrivningen. Sist steget är taggar, här är det viktigt att få med dina bästa sökord och en handfull av andra associationer av taggar i dina videos. Taggar kan hjälpa dina videos att dyka upp under föreslagna videos också, så att tagga personer med relaterat innehåll kan vara en bra idé (Donnelly, 2018).

Syfte

Syftet att använda sig av YouTube är att det är världens näst största sökmotor och dessutom nära integrerad med Googles vanliga sökfunktion. Video är ett av de mest kraftfulla kommunikationssätten på webben. Det gör att YouTube finns överallt, lättillgängligt i surfplattor, mobiler och tv-apparater. Det är även billigt att annonsera eller köpa klick på YouTube, det är billigare att köpa synlighet på YouTube än på Facebook. YouTube gör det lätt att hitta dina videoklipp och har en förmåga att nå fram (Larsson, 2012).

Eftersom YouTube är den näst största sökmotorn i världen så om man optimerar sina videos så man hittas genom sök. Kan det vara ett bra sätt att få kontakt med nya kunder som letar efter det du erbjuder (Donnelly, 2018).

Personer tittar 1 miljard timmar på YouTube varje dag samtidigt når YouTube mer 18-49 åringar på mobilen än någon Tv-kanal gör. YouTube har över 1 miljard registrerade prenumeranter. Det verkar inte som YouTube är på gång att sakta ner vilket gör det till en viktig del. Människor av alla åldrar, över hela världen älskar att kolla på videos online. Det är här som publiken finns (Bullock, 2018).

40 % av YouTube användare det senaste året har vänt sig till YouTube för att veta mer om en produkt innan de köpte den (Papandrea, 2018).

Tips – innan du börjar med YouTube

Om man vill skapa en framgångsrik marknadsföringskampanj för sitt varumärke på YouTube finns det lite olika sätt att gå till väga på. Fem riktlinjer som är bra att ta med är:

  1. Vet ditt mål: Innan du börjar med ditt innehåll till YouTube är det viktigt att bestämma vad du har för mål. YouTube kan verkligen vara till nytta om man ska få sitt företag att växa men då måste du bestämma målet med dina videos innan du producerar dem. Om man vill driva försäljning och visa upp sina produkter då är det viktigt att tänka på ifall ens videos uppmuntrar tittare att besöka ens webbplats eller undersöka din produkt efter visning. Om ditt mål är att skapa lojalitet till dina kunder så är det viktigt att få YouTube användarna att rekommendera ditt företag eller dela dina videos efter att de tittat.
  1. Vet vem din publik är: Även om man kanske redan vet vems ens målgrupp är så är det viktigt att veta hur de beter sig på YouTube. Kolla upp vilka videos de kollar på, hur aktiva de är på sidan och vilken enhet de använder för att kolla på din videos innehåll. Det är viktigt att få reda på vilka vanor din publik har och skräddarsy ditt innehåll efter det.
  1. Känn ditt företag: Det är viktigt att tänka på hur du vill presentera ditt företag för din publik på YouTube. Bestäm vad du vill att tittare ska veta om ditt varumärke och dina produkter eller tjänster och se till att det här når ut genom ditt innehåll.

 

  1. Känna till tävlingen: Lägg tid på att undersöka och titta på videoklipp från dina konkurrenter och se vad för typ av videoinnehåll de producerar. Varför det går bra eller dåligt för konkurrenterna? Använd sedan den informationen för att inspirera dina egna videos och utveckla din egen kanal som gärna sätter ditt företag ifrån de andra företagen.

 

  1. Vet vad framgång ser ut som: Innan du börjar producera riktigt bra filmer så är det viktigt att identifiera hur framgång ser ut för dig och ditt företag. Är en framgångsrik video en som får många tittningar? Eller är det en som inspirerar och lockar engagemang? När du har fastställt din idé av framgång kan du börja skapa innehåll med potential att möta dessa ambitioner (One Productions, 2018).

Här är en video på hur man skapar sin YouTube kanal:

(GroatCode, 2016)

Referens:

Bergenblad, N. (2015). Trender och fakta om YouTube. [Elektronisk] Navigator. Tillgänglig: https://navigator.se/blog/2015/10/15/trender-och-fakta-om-youtube/ [2019-01-11].

Björkman, C. (2012). 5 tips för att använda YouTube i företaget. [Elektronisk] Driva eget. Tillgänglig: https://www.driva-eget.se/nyheter/nataffarer/5-tips-for-att-anvanda-youtube-i-foretaget [2019-01-11].

Bullock, L. (2018). Why and How to Use YouTube to Promote Your Business. [Elektronisk] Marketing Insider Group. Tillgänglig: https://marketinginsidergroup.com/content-marketing/how-to-use-youtube-to-promote-your-business/ [2019-01-11].

Donnelly, K. (2018). How to Start a YouTube Channel for Your Business. [Elektronisk] Shopify. Tillgänglig: https://www.shopify.com/blog/start-a-youtube-channel-for-your-business [2019-01-11].

GroatCode. (2016) How To Make A YouTube Channel! (2019 Beginners Guide). [Video online] Tillgänglig: https://www.youtube.com/watch?v=b38ef8n1p4U [2019-01-11]

Karlsson, M. (2017). Några superintressanta fakta om YouTube. [Elektronisk] Dagens Analys. Tillgänglig: https://www.dagensanalys.se/2017/02/sju-superintressanta-fakta-om-youtube/ [2019-01-11].

Larsson, J. (2012). Guide: Så marknadsför du på YouTube. [Elektronisk] Internetworld IDG. Tillgänglig: https://internetworld.idg.se/2.22568/1.447412/guide-sa-marknadsfor-du-pa-youtube [2019-01-11].

One Productions. (2018). Week 1: How to Build a Successful Content. [Elektronisk] One Productions. Tillgänglig: https://www.oneproductions.com/week-1-how-to-build-a-successful-content-plan-for-youtube/ [2019-01-11].

Papandrea, D. (2018). Fashion Content Marketing 2018: Top Trends + Leading Brands. [Elektronisk] NewsCred Insights. Tillgänglig: https://insights.newscred.com/fashion-content-marketing-2017-top-trends-leading-brands/ [2019-01-11].

Rågsjö Thorell, A. (2014). Så skapar företag en succéstrategi på YouTube. [Elektronisk] Resumé. Tillgänglig: https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2014/06/18/sa-skapar-foretag-en-succestrategi-pa-youtube/ [2019-01-11].

Törner, A. (2018). Här är de svenska företag som presterat bäst på YouTube i år. [Elektronisk] Dagens Media. Tillgänglig: https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/har-ar-de-svenska-foretag-som-presterat-bast-pa-youtube-i-ar-6918009 [2019-01-11].

Wisterberg, E. (2016). Vad är en visning på YouTube? [Elektronisk] Dagens Media. Tillgänglig: https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/vad-ar-en-visning-pa-youtube-6536504 [2019-01-11].