AiL-kurser

Digitala medier och 3D-animation och visualisering

Webb

Öka din synlighet på nätet med SEO

Therese Appelgren

Öka din synlighet på nätet med SEO

Introduktion

Många har säkert hört skämtet om att det bästa stället att gömma ett lik på är andra sidan av en Google-sökning, för där tittar ingen. Med det sagt kan man konstatera att vikten av att faktiskt ligga på förstasidan av en Google-sökning är stor för alla som jobbar för sin synlighet på nätet, dvs. företag som erbjuder varor eller tjänster, bloggare, informationssidor, nättidningar etc.

Genom att lära sig om sökmotoroptimering – eller SEO som det förkortas efter engelskans Search Engine Optimization – kan man jobba sig upp till mer synlighet på nätet. SEO är ett riktigt kraftfullt verktyg och handlar kort sagt om hur man kan anpassa sin sidas innehåll för att sidan ska rankas högt på Google eller andra sökmotorer utan att man behöver betala för det. Mer synlighet generar mer trafik, som i sin tur ger fler kunder/läsare.

Read More

Alternativ till “scrolly-telling”

Jonas Millgård, DIM-15, ALM 400, 2018-01-09

Scrolly-telling

Tänk dig att du har fått i uppdrag att vara idéskaparen till ett företags eller en organisations webbdesign för en produkt eller tjänst. Uppdragsgivaren har förstått att de behöver bygga sin webbplatsnärvaro på användarupplevelse, för att maximera sina chanser till dialog och kommunikation med sin målgrupp. Vad de saknar är kunskapen för att bygga för användarupplevelse, där berättandet är stoftet som fångar användarens uppmärksamt. Eller det som Emma Stenström, forskare i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, kallar för berättelseekonomi. Alltså när företag eller organisationer skapar berättelser kring sig och sina produkter och laddar dem med ett estetiskt och kulturellt värde, i ett försök att skapa emotionella band till konsumenterna (UR Skola, 2015).

Read More

SVG på webben

svg-on-the-web

Bild 1: By W3C, CC BY 2.5, Bild 2: By Bogie Garry, CC BY 2.0

SVG på webben

En OER om hur och varför SVG används på webben

Jag minns när surf på mobiltelefonen var nytt i mitt liv och knappt en enda webbsida fyllde sitt syfte på liten skärm – det är tur att det går framåt! Responsiv webbdesign är ett måste numera med tanke på att datorn inte längre är det självklara valet när det kommer till att surfa på nätet. Responsiv webbdesign innebär att man jobbar med flexibla layouter och innehåll som anpassas efter olika skärmstorlekar (Bushell, 2012). Man klarar sig långt på att skriva skriva media queries och/eller javascript. En stor del av innehållet på moderna webbplatser utgörs av bilder och däribland logotyper, ikoner och illustrationer som jag kommer fokusera på. För att gå steget längre behöver man också se till att dessa är anpassade till den responsiva designen. Vi vill att bilder ska se bra ut och vara skarpa oavsett vem som använder webbsidan men vi vill hålla filstorleken nere p g a prestanda. (Giltsoff, n.d.). Det är här SVG kommer in i bilden. SVG ger interaktiv webbgrafik av hög kvalitet (Adobe, n.d.).

Read More

Versionshantering med git & github

Gustaf Gustafsson

Något jag ser som min praktikplats saknar är att arbeta med versionshantering. Använder man sig inte av versionshantering så får man jobba tillsammans i en delad mapp med samma filer , tillslut så kommer någon skriva över den andras filer (Git tower) . Fördelen med att jobba med ett versionshantering system är att man kan jobba på samma filer och sen ladda upp sina ändringar och då skapas en ny version så att man inte skriver över varandras  (Git tower). Några av dem andra fördelarna med att jobba med ett versionshanteringssytem är att man kan jobba flera samtidigt, man kan gå tillbaka och titta vad som gick snett och man har backup på det man har gjort (Git tower). Fördelerna med detta handlar mest om att jobba i ett team och det är inte så konstigt att min praktikplats inte har används sig av versionshantering ur den aspekten då han är själv, och när jag har varit med så har vi jobbat med varsitt projekt, men fördelarna finns ju även om man är själv då man kan gå tillbaka och titta i tidigare versioner.

Read More

Content – vikten av att producera rätt innehåll

content-is-king

INTRODUKTION

Julia Thielen

Att förflytta ett företag till de digitala medierna innebär ofta mer arbete än vad en kan tro. Det räcker inte att endast starta upp en Facebook-sida, ett Twitter-konto och en Linked In-sida och sedan kopiera sin traditionella marknadsföring och kommunikation in i den digitala miljön. I med de digitala medierna krävs ett idogt arbete med att skapa innehåll till de kanaler som en valt att befinna sig i, och framförallt relevant och gediget innehåll. Vilket är lika med content marketing.

Read More

Liten SEO guide

Gustaf Gustafsson

En liten SEO Guide för nybörjaren går igenom vad SEO är för något, och ger dig konkreta tips på hur du själv kan jobba med det.

Vi börjar ifrån början. SEO är en engelsk förkortning som står för Search Engine Optimization, på svenska sökordsoptimering, eller sökmotoroptimering. Det är precis som det låter man optimerar hemsidor så att sökmotorer tycker om dem och på det sättet så belönas man med ranking i dem.

Read More

Animation på webben

Innan 2010 dominerades webbanimationen av Adobes Flash, och en av dess riktiga styrkor var att det gav utvecklare och designers ett universellt verktyg och arbetsflöde för animation och rörelse på webben (Nabors, 2014). I Flash glansdagar var ”rörelse” en underdrift, och många webbsidor var i stort sett interaktiva filmer. Om vi tar sidan marvismint.com som exempel, så har den ett överflöd av animation och rörelse. Marvis hemsida är förmodligen ett väldigt påkostat projekt, men det enda animationerna tillför är på sin höjd en liten ”wow-effekt”. Det är snarare så att det blir svårare att ta till sig innehållet och att navigera blir en pina med alla långa väntetider medan animationerna laddas.

Read More

Utveckla en webbsidemall med Jade.

Nikola Pantic 
Jade_utveckla

Ibland kan det hända att man befinner sig i en situation där man behöver utveckla ett par olika webbsidor för sina ändamål, men där samtliga webbsidor skall ha samma grundstruktur, stil och tekniker, exempelvis samma grafiska profil och logotyper. Vad som då kan komma till nytta är en form av mall (template), som uppfyller webbsidans grundgrav, att utgå ifrån och som man därefter bygger på för att nå sitt slutligt önskvärda resultat. Att ha en mall att utgå ifrån sparar mycket med tid då det tunga grundarbetet redan står färdigt att användas samtidigt som valbara element kan förbli konsistenta mallen igenom. I detta fördjupningsarbete tänker jag gå igenom om hur man kan skapa en så kallad “webbsidemall”, en mall att bygga hemsidor på. Häng med och häpnas!

Read More

Workflow – från skiss till webbsida

Hannah Pehrson

– Hur kan en skapa ett smidigt workflow vid design av webbsidor och applikationer?

I alla designsituationer där det finns en beställare/kund, en eller flera designers och ett förväntat slutresultat genomgår ni tillsammans ett antal steg. Låt oss smälta samman denna process och kalla designsituationens alla steg, inkl. metoder och verktyg, för workflow.

Hur ett workflow fungerar varierar väldigt, mycket beroende på vem du är och hur din arbetsplats ser ut. Är du en webbdesigner som skapar det visuella och sedan passar vidare programmeringen, eller är du en front en utvecklare som ansvarar över både det visuella och programmering? Rollerna och alternativen är många.

Read More

Modulära javascript-applikationer

Fram till för bara ett halvår sedan har jag inte haft en tanke på att skriva ”hållbar kod”. Jag placerade html i html-filerna, css i css-filen, javascript i javascriptfilen — och om jag kände för det skrev jag en liten kommentar någonstans. Det räcker väl? Fungerade det och såg bra ut i webbläsaren så har jag ju dragit mitt strå till stacken. Eller hur? Det var ju aldrig någon som skulle arbeta vidare på det jag gjort ändå — och om det nu var det, så var det ju deras problem om de inte var smarta nog att förstå min kod. 

Read More

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén