Adele Tamm Guerrero

Se den här OER:en (Open Educational Resource) som ett första lärverktyg för att förstå grunderna i UX och varför vi alla behöver det! Vet att ni är flera som har svårt att greppa konceptet, men också är nyfikna på psykologin bakom då det är inte alltid så lätt att förklara människors beteenden vid interaktion med digitala artefakter. Så hur kan vi som företag använda oss av UX undrar ni kanske? Jag tror starkt på att vi alla har att tjäna på att använda vissa delar av UX-metoderna, oberoende av vilket team man ingår i. Det är idag absolut centralt att tänka användarvänligt och vi behöver därför öva oss på att sätta användaren i första rummet, något som kan vara klurigt och ovant när vi är mer vana vid att ha ett starkt kundfokus. Här får ni istället lära er att bygga en större förståelse för slutanvändaren, vilket i slutändan kommer gynna även kunder så väl som att det blir enklare för er att sätta igång arbetet. Vare sig man jobbar med Facebook, Google Ads eller webbutveckling.<!–more–>

Vad är UX och varför behöver vi det?

Begreppet har fullständigt exploderat de senaste åren, men det är faktiskt ingen ny idé. UX-gurun Don Norman skrev om användarvänlighet och framför lyfte bristerna hos designen på vardagliga saker som dörrar och kaffekannor redan på 80-talet. Han myntade uttrycket på 90-talet från orden user experience. 

 

“I invented the term because I thought Human Interface and usability were too narrow: I wanted to cover all aspects of the person’s experience with a system, including industrial design, graphics, the interface, the physical interaction, and the manual.”

 

— Don Norman

För visst spelar det ingen roll hur snyggt något är, så länge det är för krångligt att fatta hur man ska använda det? Väldesignade objekt ska vara lätta att förstå och använda (Norman D, 2005, s. 2), då den mänskliga hjärnan är byggd att vara lösningsorienterad och letar automatiskt efter ledtrådar för att lyckas med detta.  Det är så vi ser saker och läser av hemsidor också. Se nedan för det mest välkända exemplet inom icke användarvänlig design som även syns på Don Normans bokomslag – “Carelman’s Coffeepot for Masochists”. Har designern skapat ur ett användarvänligt perspektiv?

Det är ett väldigt konkret exempel på hur design inte bara kan vara snygg och att det absolut nödvändigt för en lyckad design att inte glömma bort användaren! Hur skulle du använda den här kaffekannan och hur lång tid behöver du för att lista ut det? Tänk vad fel det kan bli när man glömmer bort det centrala! 

Enligt Krug, en annan välkänd profil inom användbarhet, beskriver usability i form av några enkla frågor (Krug, 2013):

 

  • Useful: Gör/Är den något som människor behöver?
  • Learnable: Kan folk förstå hur man ska använda den?
  • Memorable: Kommer folk ihåg eller måste man lära om sig varje gång det används?
  • Effective: Får de jobbet gjort?
  • Efficient: Får det jobbet gjort, inom en vettig tidsram och med en rimlig mängd ansträngning?
  • Desirable: Vill människor ha det/den?
  • Delightfull: Är det/den en fröjd att använda?

VARFÖR?  VILKA? VAD?   HUR?

Känns det krångligt, tänk på UX som metod för att få svar på frågorna: Varför? Vilka? Vad? Hur? Vi behöver få redan på, vem eller vilka är användarna? Vad vill och behöver användarna? Varför behöver de det, vilket kan leda till att fler insikter dyker upp. Och hur ska vi ge de den upplevelsen?

Som UX-designer designar man alltså själva upplevelsen av en produkt eller tjänst! På kontoret kanske UX-designern är den där jobbiga personen som alltid ställer massa frågor och undrar varför eller hur om vad det än handlar om. Allt för att inte missa något centralt för användaren. Kan det vara så att även du behöver börja ställa mer frågor?

Det är alltså helt enkelt ett användarcentrerat arbetssätt, eller snarare en process, där man kontinuerligt jobbar med att pinpointa användarens problem eller så kallade pains och även önskemål som vi kan kalla needs. Därefter arbetar man fram lösningar och utvärderar dessa vidare för att uppfylla användarna behov. Det är alltså en process som funkar i andra situationer också, inte bara vid grafisk design eller webb. Som jag nämnt tidigare är UX ypperligt även för oss som marknadsförare och tekniker! Se UX som ett verktyg som är användbart i allt från affärsutveckling, gränssnitt till kundtjänst och support. Överallt där användare kan stöta på problem vid användning av en tjänst eller produkt! 

Det är alltså interaktionsdesignerns ansvar att se till att inte tappa fokus på användaren. 

UX-Processen

UX-Design är en iterativ process där arbetet sällan har ett tydligt slut, utan görs löpande så länge det behövs. Det är en process med fokus på användarens behov, att hitta de, att inte tappa fokuset på dem och att ständigt testa! Men det finns några tydliga principer eller stadier att stapla upp. Frågan är snarare som vanligt “Var ska jag börja?”. En fråga som ofta dyker upp när arbetet går på löpande band och tar död på kreativitet, ett ypperligt sätt att glömma bort sina slutanvändare på! Därför behöver vi någon typ av UX-metod i vårt dagliga arbete, se det som en hjärngympa men också som ett sätt att komma igång! 

I det här klippet får vi lära oss om de 6 stadierna i processen, grundstenarna i UX.

Se den innan du fortsätter läsa:

Hoppas detta gjorde er mindre förvirrade och desto mer taggade på att sätta igång! För att sammanfatta:

  1. Förstå (användare såväl som kunder, och var de möts)
  2. Research – En UX:ares starkaste verktyg. Analysera dina konkurrenter såväl som dina användare. 
  3. Analysera – Använd visuella metoder för att underlätta analysen av dina användare och deras behov.
  4. Design – Skapa med tanken att lösa ett problem. Ta hjälp av utvecklare eller designers, vi är ett team!
  5. Lansera – Dina användare måste få prova för att hitta brister. Ge dem möjlighet att komma med feedback.
  6. Analysera igen – Får användarna vad de behöver eller ej? Kan vi förbättra något?

Arbetet har alltså en början, men inte ett lika tydligt slut. Man ska pendla mellan dessa punkter, när du designat så testar du och när du testat och analyserat, designar du igen.

Djupdyk i UX: 

Metoder – Men hur gör man då?

Det finns förmodligen nästan lika många metoder, som UX-Designers där ute i världen. Men här går vi igenom några utav de lite kortfattat. Jag har valt ut de som jag tror är passande för just oss att jobba med! Ladda gärna ner mallarna för att testa själv.

Smashing Magazine kan vi läsa en lätt summering av en UX-Designers vanligaste verktyg (Magain M, 2013) där han bland annat beskriver User Personas, en av de mest välanvända metoderna, som vi ska få öva oss i denna OER. En mycket användbar metod för att visualisera sina sannolika användare för att få en hint om sin målgrupp. Men det finns många andra metoder som UX-designers använder för att greppa användarnas behov och önskemål. Alla för att försöka förstå, vem som använder, hur de använder, vad behöver de, vilka problem stöter de på osv. Metoden går helt enkelt ut på att skapa fiktiva personer som är sannolika användare av din produkt eller tjänst. 

Personas

Målet med personas är att hitta mönster i användningen av din produkt eller tjänst. Du bör därför såväl empatisera som att göra äkta research om dina användare för att kunna skapa trovärdiga personas. Tekniken med att sympatisera med sina användare kommer från Design Thinking (Dam & Siank, 2018) och när man gör personas blir det lite mer enkelt och kreativt. Det blir roligt att klura över sina användare. Med hjälp av personas blir det enkelt att se att behoven skiljer sig mellan dina användare!

Det finns också en metod som kallas user stories, som är lite likt persona men oftast i endast textform. Små stories om potentiella användare, med kortfattade behov. Dessa går att göra både innan och efter personas, se de som mer sammanfattade personas. 

De kan lyda som: As a ______ I want to______ So that_________

T.ex: Som pendlare, vill jag lätt kunna se tågförseningar i min mobil, så jag kan välja att ta bussen istället.

 

Såhär kan en färdig persona se ut:

Value Propositions Canvas

Ett större verktyg där du får ut mycket av en och samma metod. Lättast är att använda en färdig canvas som är lätt att hitta på nätet, t.ex. som denna från Strategyzer:

Med The Value Proposition Canvas blir det lätt att se var användare och kund möts och vilka behov som behöver fyllar. Vad kan din kund erbjuda för att fylla användarens behov?

Se denna video för att få en egen genomgång av canvasen:

Customer Journey

Är en visualisering av din kunds köpresa. Denna kombineras gärna med user journey, vilket inte är helt fel då dessa ju så klart hör ihop. Här blir det enkelt att se hur kundens eller användarens resa egentligen ser ut, vilka pinpoints det finns på vägen, hens upplevelse helt enkelt! Är upplevelsen önskvärd, finns det något vi kan bättra på? Kanske är det bättre om några pinpoints byter plats osv. En customer journey kan bli nästan hur stor som helst, men går också enkelt att göra med post its på en vägg! Lär mer om customer journeys här:

https://www.growcode.com/blog/customer-journey-mapping/

Wireframes

En utav UX-Designers mest välkända verktyg! En wireframe är en grov skiss, helt utan detaljer eller grafisk detalj, som man skapar, oftast för en hemsida eller liknande produkt, för att enkelt se funktionerna och användarens resa på hemsidan. Wireframes är superbra att kombinera med sitemaps då det blir enkelt att se den naturliga strukturen på en hemsida. Det blir lätt att fokusera på det viktiga, användarvänligheten och användarens upplevelse – innan man börjar lägga tid på pixel perfect mockups som i ett tidigt skede dessutom bara distraherar!

Workshops

UX-Designers älskar workshops! Varför inte hoppa på denna trend själv? Alla metoderna ovan blir roligt att göra tillsammans. Den där känslan av att det är svårt att komma igång vissa dagar? Den skakar du bort som lättast inte bara med dessa grundläggande UX-metoder, utan desto mer när du gör de tillsammans med dina kollegor! En workshop kring kundens målgrupp borde ingå vid varje uppstart om inte ännu tidigare. Det är en perfekt metod för att hitta såväl kundens som användarens behov och kan därför göras  även tillsammans med kund, eller varför inte en blivande kund, som kanske inte ännu vågat ta steget till att signa. Man lär känna varandra, kreativiteten flyter, vi visar på nyskapande och gör jobbet i samma smäll!

Övningsuppgift – Skapa en egen User Persona

Ladda ner och skriv ut mallen nedan, eller öppna i valfritt digitalt redigeringsprogram:

 

  1. Då kan vi sätta igång! För att få ut så mycket som möjligt av den här uppgiften rekommenderar jag att du använder dig av en ny kund, men om detta ej är möjligt varför inte använda dig av en kund du upplevt lite svårt att greppa? Kom ihåg detta är för att få en förståelse för kundens användare!
  2. Börja med att hitta på namn och rita gärna upp den här fiktiva användaren. I den korta beskrivningen fyller du sedan på med kort demografisk info om hen. Det kan vara saker som: storstadsbo, ålder, kön, yrke och relationsstatus.
  3. Fyll i så mycket du tror kan vara relevant, men glöm inte att det ska vara en sannolik användare! Vilka enheter använder hen? Vilka sociala medier? Hur impulsiv är den här karaktären osv?
  4. När du staplat upp all info, blir det enkelt att se vilka behov den här användaren kan tänkas ha – t.ex. eftersom hen bor på landet, kanske hen nätshoppar desto mer? Men tycker därför också att det är viktigaste med fri frakt. Spenderar hen det mesta av sin inspirationsfas på Instagram, är svaret då att satsa på den kanalen? Kan vi då lägga mindre krut på Google Ads för användare som liknar denna? 

Som du ser så sätter denna metod igång tankar, som annars kanske lätt hade kunnat glömmas bort! När man skapat några personas och är lite varm i kläderna kan man göra korta user stories också för att sedan hitta ett gemensamt mål:

Vilka metoder passar oss?

Jag tror att samtliga metoder som vi nämnt här kan användas av oss och andra mindre företag inom vår bransch. Wireframes är dock mer nödvändiga för webb och siteoptimerings-teamet men också för grafikerna mot Facebook och Instagram. Men som jag nämnt ovan, är dessa metoder eller effektivt sätt att komma igång med arbetet, vilket annars kan vara svårt just på grund av att det är så mycket som är ovisst kring användarna. Att bara sätta sig ner en kortis, och helst tillsammans med någon eller några, och kladda lite på post its för några user stories eller personas, gör att det blir desto lättare att sedan gå vidare med en djupare målgruppsanalys! Eller att sätta igång och designa den där nya annonsen. Och du har fått några svar på vad användarna vill eller behöver läsa i din metabeskrivning. 

Psykologin bakom användarnas beteende kan ibland vara omöjlig att förstå, men om vi tillsammans som team börjar någonstans – kan vi bara bli grymmare och grymmare på att förstå våra användare, och heller inte glömma bort de när vi jobbar stenhårt mot våra kunder!

 

Men glöm inte…

UX är en iterativ process, alltså en process som flödar fritt och ofta återkommande. I den här OER:en har vi gått igenom några grundläggande praktiska metoder som vi kan använda på kontoret, men en stor del av en UX-Designers arbete är att analysera och testa. I framtiden kommer vi kunna lägga resurser på att ha ett helt eget team för detta, men det kan vara bra att komma ihåg att UX är mycket mer än detta! Hur mycket vi än analyserar våra potentiella användare, spelar det ingen roll så länge vi inte har data att sedan jämföra med! Människor gör sällan som de säger att de ska (Janson  A & Laninge N, 2019, s.31) och inget ska göras utan att det går att mäta! Och det är ju våran starka sida, eller hur?

Referenser

@AJ&Smart (2018) UX-Design – What is it? Youtube. [Video Online] 

Tillgänglig: https://www.youtube.com/watch?v=pEibggX4Eek [2020-01-11]

 

Ch Pimwipha, (2019) The Design of Everyday Things by Don Norman Book [Elektronsk]

Tillgänglig: https://unsplash.com/photos/89WgWuyK2Jo [2020-01-02]

 

Dam R & Siank D, (2018) Design thinking: Getting started with empathy. [Elektronisk]Tillgänglig: https://www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-getting-started-with-empathy

 

Gajne Lövfenholm, M (2017) Interaction & UX – design. PDF [Elektronisk]

 

@InVision (2019) What is The UX-Design Process? Youtube. [Video Online]

Tillgänglig: https://www.youtube.com/watch?v=Um3BhY0oS2c [2020-01-14]

 

Janson  A & Laninge N, (2019) Digitala Beteenden – En verktygslåda för kundfokuserad design. Första upplagan. Stockholm. Natur & Kultur

 

Magain, M (2013) What does a UX-Designer actually do? Sitepoint [Elektronisk]

Tillgänglig: https://www.sitepoint.com/ux-designer-actually/ [2020-01-10]

 

Krug, S. (2014) Don’t make me think – Revisited. A common sense Approach to Web and mobile Usability. Upplaga 3. United States of America. New Riders

 

Strategyzer (2014) Value Proposition Canvas Explained. Youtube. [Video Online]

Tillgänglig: https://www.youtube.com/watch?v=aN36EcTE54Q   [2020-01-14]

 

Ogonowski, P (2019) Customer Journey Mapping in Ecommerce: Examples & Templates. Growcode.com [Elektronisk]

Tillgänglig: https://www.growcode.com/blog/customer-journey-mapping/

 

Travis, D (2018) Run a usability test. Unslpash.com [Elektronisk]

Tillgänlig: https://unsplash.com/photos/WC6MJ0kRzGw  [2020-01-14]