Therese Appelgren
ALM400

Öka din synlighet på nätet med SEO

Introduktion

Många har säkert hört skämtet om att det bästa stället att gömma ett lik på är andra sidan av en Google-sökning, för där tittar ingen. Med det sagt kan man konstatera att vikten av att faktiskt ligga på förstasidan av en Google-sökning är stor för alla som jobbar för sin synlighet på nätet, dvs. företag som erbjuder varor eller tjänster, bloggare, informationssidor, nättidningar etc.

Genom att lära sig om sökmotoroptimering – eller SEO som det förkortas efter engelskans Search Engine Optimization – kan man jobba sig upp till mer synlighet på nätet. SEO är ett riktigt kraftfullt verktyg och handlar kort sagt om hur man kan anpassa sin sidas innehåll för att sidan ska rankas högt på Google eller andra sökmotorer utan att man behöver betala för det. Mer synlighet generar mer trafik, som i sin tur ger fler kunder/läsare.

Kort om SEO

Nystartade eller mindre verksamheter är i behov av marknadsföring för att börja växa – dvs. marknadsföring av sig själva (detta gäller givetvis även större företag som önskar att synas ännu mer). Givet för dessa är säkerligen att de hoppas få trafik till sidan så snart som möjligt. Dessvärre är det ofta problematiskt att snabbt börja driva trafik till en nystartad eller liten webbplats då konkurrensen inte sällan är hög (Dean, 2017).

Eftersom sökmotorer är det primära sättet att navigera på nätet (Fishkin, 2017), bör det vara en självklarhet att så snart som möjligt börja arbeta med sin SEO. Extra viktigt är det kanske för de företag som erbjuder varor och tjänster. Faktum är att det görs över 100 miljarder sökningar i månaden världen över, där ungefär hälften av dessa är sökningar efter varor eller tjänster (Social media lab, u.å). Vidare är det till största del toppresultaten (1-3) som brukar nappa åt sig allra flest klickningar (Bråth & Wahlgren 2014, s. 32).
Vid det här laget förstår ni säkerligen vikten av att rankas högt på sökmotorerna – men hur går man då tillväga? Jag kommer ta upp tre viktiga ämnen man behöver lära sig om för att lyckas med sin SEO – nämligen nyckelord, on page-optimering och inlänkar.

Nyckelord

Oavsett om man har en webbplats där syftet är att informera, inspirera eller sälja så är det av stor betydelse att använda sig av relevanta ord i sina texter (Bråth & Wahlgren 2014, s. 34). Om man har en webbshop som erbjuder hårvårdsprodukter så kan relevanta ord exempelvis vara ”hår, frisyr, hårprodukter, hårstyling, stylingprodukter, stylingverktyg, locktång, plattång, hårfön” – listan kan göras lång. Detta kallas för nyckelord eller sökord och dessa spelar stor roll för hur väl man lyckas med sin SEO (Bråth & Wahlgren 2014, s. 34).

Det är dock av stor vikt att man undersöker sökvolymen på sitt ord och tar hänsyn till konkurrensen. Med sökvolym menar man hur populärt det är att söka på ett visst ord (Bråth & Wahlgren 2014, s. 34). Ospecifika sökord som exempelvis ”hår” blir möjligen ganska meningslösa ord att använda sig av i stora mängder, då man inte kan gissa sig till exakt vad personen i fråga söker. Genom att istället göra en sökning på det ord du tänkt använda och granska de webbplatser som hamnar bland toppresultaten kan du skaffa dig en förståelse av hur konkurrensen ser ut. På så vis får du också en insikt i hur svårt det blir för dig att ranka högt med samma ord (Fishkin, 2017). Google har även ett eget verktyg för att mäta sökvolym som man kan använda för att se statistik över de ord man tänkt använda sig av.

Synonymer till dessa nyckelord bör användas för att öka chanserna för att en Google-sökning ska leda till din webbplats. Exempelvis kan man vid försäljning av bärbara datorer även använda ordet ”laptop” i sina texter. Sökmotorerna blir nämligen allt bättre på att förstå synonymer och även böjningar på ord (Sökmotorkonsult.se, u.å).

On page-optimering

Sökmotorer läser av HTML-koden för att lista ut vad en sida handlar om, vilket innebär att nyckelorden man valt att satsa på bör implementeras även där. Förslagsvis borde det skrivas med i title, meta description, H1-H6 och i URL:en för att din sida ska rankas högre upp (Clutter, 2016). Det handlar med andra ord inte längre enbart om innehållet på sidan i sig (trots att det fortfarande är en viktig del), utan även om att anpassa HTML-koden på varje enskild sida. Det här kallas för on page-optimering (Moz.com, u.å).

Det viktigaste av allt enligt majoriteten av de som arbetar med SEO är att lägga krut på title-taggen. Det är nämligen titeln som kommer avgöra vare sig någon klickar sig in på din sida eller inte eftersom det är den som i regel visas i sökresultatet (Bråth & Wahlgren 2014, s. 51). Det är möjligt att ta reda på hur effektiv ens titel är genom att räkna ut sin CTR (klickfrekvens), där man får svar på hur många gånger sidan har klickats på jämfört med hur många gånger den har visats (Vivamedia.se, 2013).

En simpel och effektiv metod för att uppnå hög CTR är att inkludera siffror och parenteser i sin titel. Det beror helt enkelt på att siffror rent generellt brukar dra blickar till sig när de är inkluderade i text (Dean, 2017). Det här innebär att en titel som lyder som exempel 1 med stor sannolikhet skulle rankas högre än exempel 2.
Exempel 1: ”10 tips för att må bra”
Exempel 2: ”Bästa tipsen för att må bra”
Gällande parenteserna så har undersökningar av titlar fastslagit att de titlar som innehåller parenteser tenderar att rankas högre av sökmotorerna (Dean, 2017). Med andra ord är det klokt att inkludera dem, trots att de kanske inte alltid innehåller information av något större värde.
Exempel: ”Det här har ni Googlat på mest i år (ni kommer bli förvånande!)”

Som nämnt handlar on page-optimering även om innehållet på varje sida och hur det kan anpassas. Det finns exempelvis ett ganska enkelt sätt att gå tillväga när man skapar sitt innehåll i form av text, och det är helt enkelt att skriva långt. Längre texter tenderar att ranka högre än kortare texter, och givetvis finns det en skälig förklaring till det. En lång text innehåller ofta fler av de relevanta nyckelorden som sökmotorn läser av och kopplar till sidans tema (Dean, 2017).

För den som vill lära sig mer om on page-optimering finns en Youtube-guide här:

Inlänkar 

Att få andra webbsidor att länka till sin egen sida är A och O inom sökmotoroptimering. Har man ett stort antal länkar som pekar mot sig är man ett steg närmare att ranka högt på sökmotorerna (Bråth & Wahlgren 2014, s. 87).
Man kan jämföra inlänkar med ett val där man röstar på något man tycker är bra – ju fler röster (inlänkar) ens sida har, desto bättre anses den vara. Detta innebär i sin tur att Google bedömer att sidan är värd en placering högre upp eftersom den verkar vara rekommenderad av många (Bråth & Wahlgren 2014, s. 87).
Med det sagt är inlänkar en mycket viktig beståndsdel när det kommer till att bygga upp sin synlighet. Det krävs dock att länkarna kommer från sidor som anses bra och kvalitativa för att länkarna ska vara någonting värda, samt att texten som utgör länken är relevant för just din sida. Länkar man orden ”klicka här” får man ingen ledtråd om vart länken leder (Bråth & Wahlgren 2014, s. 40 & 91). Dessutom skickar det ut signalen att ”klicka här” är de viktiga orden, vilket inte är till hjälp för din sida.

Inlänkar bör vara en stor prioritering när man jobbar med sin SEO med tanke på att de har en avgörande roll för hur Google värderar sidorna vid sökningar. Inlänkar är så pass viktiga att det kan bli den avgörande faktorn när Google ska besluta om vilken av två sidor som ska rankas högst om det gäller två sidor med ungefär samma innehåll. Den med bäst inlänkar vinner, helt enkelt (Curiosmind.se, 2017).  

Övningsuppgift

Låt oss säga att du driver en nystartad ekonomiblogg där du delar med dig av dina bästa tips för hur man får pengarna att räcka längre. När man Googlar fraserna ”spara pengar”, ”ekonomitips” och ”blogg om ekonomi” vill du givetvis att just din blogg ska dyka upp på förstasidan, men du är långt ifrån där ännu.

Reflektera över hur du enklast går tillväga för att öka din synlighet. Var börjar du?
Försök lista upp så många olika faktorer du kan som kan hjälpa dig att uppnå ditt mål så snabbt som möjligt.

Referenslista:

Bråth, Magnus och Wahlgren, Michael (2014) 3e uppl. Guldläge på nätet: sökmotoroptimering för alla. Uppgift saknas: Bullet Point Publishing.

Clutter, Ryan (2016) On Page SEO – Everything you need to know. Search Engine Journal [Elektronisk] Tillgänglig: https://www.searchenginejournal.com/everything-need-know-page-seo/173577/ (Hämtad 27-12-2017)

Curiousmind.se (2017) Så viktiga är inlänkar för din SEO [Elektronisk] Tillgänglig: https://curiousmind.se/sa-viktiga-ar-lankar-din-seo/ (Hämtad 28-12-2017)

Dean, Brian (2017) On Page SEO – 9 Actionable Techniques That Work [Elektronisk] Tillgänglig: https://www.youtube.com/watch?v=EceSgY9bDnc (Hämtad 27-12-2017)

Dean, Brian (2017) Ecommerce SEO – Get Traffic to Your Online Store [Top 4 Factors] [Elektronisk] Tillgänglig: https://www.youtube.com/watch?v=_eAdV6FuHrs&t=55s (Hämtad 27-12-2017)

Fishkin, (2017) The beginners guide to SEO. Moz [Elektronisk] Tillgänglig: https://moz.com/beginners-guide-to-seo (Hämtad 26-12-2017)

Moz.com (u.å) On-Page SEO [Elektronisk] Tillgänglig: https://moz.com/blog/category/on-page-seo (Hämtad 26-12-2017)

Sökmotorkonsult.se (u.å) On Page-optimering – Brödtext [Elektronisk] Tillgänglig: https://www.sokmotorkonsult.se/seo-skola/on-page/brodtext (Hämtad 27-12-2017)

Vivamedia.se (2013) Vad är en bra CTR i Adwords? [Elektronisk] Tillgänglig: https://vivamedia.se/blogg/vad-ar-en-bra-ctr-i-adwords/ (Hämtad 04-01-2018)