Emma Green

För vem annonserar du?
För att komma ingång är det viktigast att först bestämma sig för vem man skall nå. För att nå din målgrupp är det viktigt att satsa så smalt du bara kan. Fokusera på att nischa din annons för målgruppen och det är viktigare att lägga allt krut på den specifika målgruppen än att välja en för stor grupp. Fundera också på syftet är med att annonsera, sätt upp tydliga mål. Är det för att få fler följare eller kanske att driva mer trafik till hemsidan, det är också viktigt att nå ut med rätt typ av innehåll till rätt kunder i rätt kanaler (Carlström, 2016). Företaget behöver sätta upp tydliga mål och testa sig fram för att veta vad för innehåll som fungerar och till vilken målgrupp, till sin hjälp finns verktyget Facebook pixel.

Det finns en rad olika målsättningar att välja på. Det är viktigt att veta vad du vill uppnå för att du ska kunna välja rätt målsättning. När du väljer mål ska du tänka på att det är viktigt att det är detsamma som det du vill att användarna ska göra när de ser din annons (Facebook). Under Ad Set väljer du hur mycket din annons skall kosta och hur länge den skall synas. Hur stor budget du skall ha är svårt att säga men det bästa är att testa sig fram för bästa resultat. Ju större målgrupp du försöker träffa ju längre kampanjen ska pågå, desto mer budget behöver du för att få resultat. Du väljer också vart den skall placeras om det är för dator/mobil, vilka sajter den skall visas i Facebook/Instagram osv. Sedan skapar du en målgrupp som passar, du kan även skapa liknande målgrupper utifrån tidigare målgrupper som har gått bra. Om man i detta fall skall annonsera om jullovs-aktiviteter på Arenan i Skövde vill man nå föräldrar med barn. Så då har man valt att gå på räckvidd i Skövde med omnejd på ungefär 40 km. Hade det varit en vandring eller något smalare evenemang eller aktivitet som hade annonserats så hade målgruppen varit annorlunda.

Under annons är det viktigt att arbeta med en tilltalande annonsbild som är relevant för annonsen. Innehållet är det viktigaste och bör läggas ner mest tid på, utför gärna tester på olika versioner av annonsen innan du väljer den slutliga versionen. På så sätt kan man se vad för engagemang de olika innehållen väcker (Wahlgren, 2015). Välj sedan den som fungerade bäst och lägg mest pengar på den. Kolla också igenom så det ser bra ut i alla sidor du valt att annonsen skall synas i.

I Power editorn kan du följa resultatet för dina annonser. Du kan också kopiera adsets och annonser för att skapa nya med annan placering, utformning, budget, schema eller målgrupp för att testa och se vilka som går bäst samt pausa dem som går dåligt.

Facebook pixeln ger dig möjlighet att förbättra din annonsering på Facebook, med hjälp av den kan du mäta interaktioner med specifika sidor, spåra vad dina besökare är och vad dem gör på sidorna, men också funktioner som att förbättra din målgrupp. För att lyckas med din annonsering räcker det inte med ett bra budskap, bra bilder och relevanta målgrupper utan man måste även mäta effekten av den detta hjälper pixeln dig med (Arnborg, 2019). Det finns 3 olika funktioner som du kan aktivera din Facebook pixel till.

  • Anpassad målgrupp, vilka har besökt din webbplats det senaste dygnet, besökt en särskild sida osv.
  • Anpassad Konverteringar, här kan man skapa upp till 40 olika konverteringar utifrån om dem anmält sig till ett event, registrerat sig för nyhetsbrev, lagt i varukorgen, handlat för ett visst belopp osv.
  • Standarshändelser, Som spårar besökare som utfört en bestämd handling på webbplatsen, gjort en sökning, lagt till i varukorg/önskelista/läslista, påbörjat en anmälningsprocess osv.

Alltså ett perfekt verktyg för att mäta hur effektiv din annonsering är!

Skapa en Facebook pixel!

  1. Gå in i Business Manager och välj Pixlar under fliken mät och rapportera. Se till att du är administratör på det Business Manager konto du vill använda.
  2. Tryck sedan på skapa pixel. Där väljer du ett namn till din pixel och lägger till URL:en till din webbplats. trycker sedan på skapa.
  3. Tryck på Konfigurera pixeln för att slutföra processen. Här väljer du att lägga in din kod manuellt eller och du vill använda Google Tag Manager.
  4. Nu när du skapat din pixel är det dags att använda den för att skapa målgrupper i Business Manager. Klicka på” målgrupper” i menyn och välj sedan ”anpassa målgrupp” och välj ”webbplatstrafik”. Du skapar händelser som du vill att din pixel ska följa. Börja med att skapa en målgrupp för alla som besökt webben de senaste 3 månaderna.

Lycka till!

Referens:
Arnborg, E (2019) Behöver du en Facebookpixel? [Elektronisk] Driva eget, 19 mars. Tillgänglig: https://driva-eget.se/nyheter/nataffarer/behover-du-en-facebookpixel/. [2020-01-09]

Carlström, J (2016) Jonas Carlström kan allt om Facebook annonser [Elektronisk] Ehandel , 16 september. Tillgänglig: https://www.ehandel.se/Jonas-Carlstrom-kan-allt-om-Facebook-annonser,8617.html.. [2019-12-28]

Facebook (2019) Välja rätt annonseringsmål. Tillgänglig:https://www.facebook.com/business/help/1438417719786914?id=802745156580214. [2020-01-02]

Wahlgren, M (2015). Experternas tips – så lyckas du med din Facebook annonsering. Internetworld. 16 September.Tillgänglig: https://internetworld.idg.se/2.1006/1.636495/expertens-tips–sa-lyckas-du-med-din-facebook-annonsering. [2020-01-02].