En studie i hur de professionella nätverken byggs genom sociala medier

LinkedIn räknas till den grupp nätbaserade tjänster som kallas sociala medier. Eftersom denna typen av tjänster är styrd av användarens medverkan finns lika många sätt att se på LinkedIn som det finns medlemmar. Därför kommer jag att basera texten på färsk forskning inom området och koppla ihop med relevant information som berör professionell kommunikation. Där emellan kommer jag att lufta mina egna erfarenheter under min korta men intensiva tid som LinkedIn-användare.

Av Simon Hjortfors
vid Högskolan väst
2013-11-14

Idag finns det massor av sajter som samlar ihop de 10, 15 eller 20 bästa tipsen för företagare på LinkedIn. Därför skall jag inte göra det. Jag skall istället gå in på djupet av vad LinkedIn är så du kan se om det är något för dig. I det sociala medier-träd som idag växt fram, finns det utrymme för fler än aktör som sysslar med kontaktnät. LinkedIn är den största aktören på den gren som endast inriktar sig på professionella kontanter. På LinkedIn kommunicerar du med ditt professionella nätverk.

LinkedIn users

Figur 1 LinkedIn användare 2012

Från vardagsrummet till 238 miljoner 

LinkedIn grundades 2003 av Ried Hoffman tillsammans med kollegor från PayPal och Socialnet.com. Ried vad i fyra år VD och sitter än idag i styrelsen för LinkedIn. I början växte det långsamt och om 20 nya medlemmar skapade konton var det en bra dag. Först 2006 börjar företaget gå med vinst och fler funktioner läggs till för användarna. 2008 börjar LinkedIn nå utanför USA och sidan översätts till fler språk, nu släpps LinkedIn även som app till Iphone och Blackberry. Sedan tar det ordentlig fart och i slutet av 2010 har LinkedIn 90 miljoner användare över hela världen och LinkedIn-appen finns nu också till Androidenheter. LinkedIn introduceras på New York-börsen och företagets värde dubbleras på ett dygn. 2012 uppdateras gränssnittet och nya appar för alla plattformar släpps (http://ourstory.linkedin.com/).

Under de tio år som gått fått mer än 259.000.000 användare världen över med dryga miljonen användare i Sverige. Användarbasen ökar med två nya användare i sekunden (about linkedin, 2013). Enligt Dijck (2013) är den största användargruppen medelålders män på stora företag och med hög inkomst. Enligt LinkedIn själva är detta i förändring då den användargrupp som ökar mest är nuvarande och nyutexaminerade högskolestudenter.

personligt nätverk bild1

Figur 2 Kontakt i tre led

Det handlar om kontakter

LinkedIn finns för att du som användare ska kunna bygga och upprätthålla kontakterna i ditt nätverk men också för att du skall kunna planera för framtida kontakter. Alla jobb du haft har genererat kontakter, detta är grunden till ditt professionella nätverk. Det spelar ingen roll om dessa kontakter är dina vänner, dina släktingar eller dina gamla klasskompisar. En kontakt är en kontakt. När du bygger ditt nätverk, titta även på hur du kan ta kontakter för framtida samarbeten och jobbtillfällen. Kanske är din gamla klasskompis på förnamns-basis med chefen för det där företaget just du vill jobba på (http://www.michanek.se/linkedin.html [2013-10-18]).

Figur 3 Kontaktnätets egentliga storlek och kraft

Figur 3 Kontaktnätets egentliga storlek och kraft

På LinkedIn finns det tre grader av kontakt. Ditt nätverk består till en del av dina egna kontakter, detta är dina närmste kontakter som du har en direktkoppling till. Du är också kopplad till dina kontakters kontakter (andra gradens kontakter). Även dina kontakters kontakter ingår i ditt nätverk (tredje gradens kontakter). Säg att alla på LinkedIn skulle har 30 egna kontakter. Det skulle innebära att alla har 30 förstahandskontakter, 900 andrahandskontakter och 27000 tredjehandskontakter. Men så ser det inte riktigt ut. För att ta ett exempel från min egen LinkedIn-profil så har jag 34 förstahandskontakter.

I figur 3 ser du en användare som har över 19.000 förstahandskontakter. Detta ger hen 4 miljoner andrahandskontakter och i sin tur kopplar det hen till totalt över 21 miljoner LinkedIn-konton. Den i mitt närmaste nätverk som har flest kontakter har fler än 500 kontakter men jag har också förstahandskontakter som endast har mig som kontakt (LinkedIn 2013).

Linkedin som rekryteringsverktyg

Som företagare finns det många fördelar med LinkedIn. Som jag tagit upp tidigare är det ett väldigt bra sätt att hitta yrkesverksamma personer man är intresserad av att jobba med eller erbjuda sin produkt eller tjänst till.

Enligt Thew (2008) är en av de största fördelarna med användandet av LinkedIn inom rekryteringsprocessen Att rekrytera idag är en långsam process som innehåller flera komponenter och steg som måste tas in och bearbetas, vilket gör det mycket dyrt. Thew (2008) menar att det är här som LinkedIn kommer in i bilden.

Här kan arbetsgivaren på ett effektivt sätt hitta till de personer med den rätta kompetensen. Den andra delen som Thew också väljer att lyfta fram är att många gånger kommer den rätta kompetensen automatiskt i nära kontakt med de företag som vill rekrytera. Viljan hos alla användare att ständigt utöka sitt professionella nätverk och hålla sina profiler uppdaterade gör LinkedIn till ett smörgåsbord för de som letar efter rätt arbetskraft. Men det är inte alltid som en professionell presentation är det som rekryteraren är ute efter. Detta skapar problem för den som vill vara tillgänglig för rekrytering via sociala medier. 2011 gjordes en Reppler-undersökning bland 300 anställa visade att 91% av arbetsgivarna på något sätt letar blivande anställda genom sociala medier. 76% tittade på Facebook och 48% på LinkedIn-profiler (Swallow, 2011).

Trots att LinkedIn tillhandahåller den professionella arbetsmarknaden med online-CV, verkar arbetsgivare vara mer intresserade av sina kandidaters “personliga” information som de kommer åt via Facebook. Nästan 70% av dessa rekryterare, enligt samma Reppler-undersökning medgav att de hade avvisat kandidaterna på grund av vad de såg hittade på deras profiler, mestadels på grund av vad de uppfattade som dåliga karaktärsdrag eller olämpligt beteende.

Vi blir allt mer medvetna om hur vi presenterar oss på nätet

Dijck skriver att sajter som Facebook och LinkedIn går i täten för konsten att masskommunicera budskapet om en själv. Båda sajterna är designade för att man som användare skall fylla i så mycket information om sig själv som möjligt. Han menar att sajterna inte konkurrerar med varandra och att folk befinner sig på Facebook och LinkedIn av olika skäl. Det är väldigt vanligt att användare har konton på båda plattformarna och att vad användarna gör på de olika plattformarna är stöpt i den form som sajtens design tillåter. Medan man på LinkedIn fyller i allt om sitt professionella liv håller man det personliga på Facebook. Detta skriver Dijck beror på att användare har behovet av visa fler sidor av sig själv. Det räcker inte med att att ha en plats för självfrämjande längre. Användarna vill ha olika plattformar för att uttrycka olika sidor av sin personlighet (Dijck 2013).

Företag använder sig av både LinkedIn och Facebook fast på olika sätt. Många företag använder idag sociala medier för att stärka sitt varumärke eller för marknadsundersökningar. Facebook fungerar även för att sprida information eller lansera nya produkter. Här har företaget sin fansida och företaget kan tydligt se vilka som är företagets målgrupp och vilka produkter/tjänster det finns störst intresse för (Kaplan m.fl. 2010).

Till viss del är Facebook och LinkedIn två cirklar som går in i varandra. Men enligt Dijck är det tydligt att LinkedIn och Facebook inte erbjuder samma tjänst och det beror till största del på sajternas utformning och användarnas förväntningar på sajten. På LinkedIn är man professionell och på Facebook är man personlig (Dijck 2013).

Vad ska du tänka på som företagare på LinkedIn?

Tänk på hur du och ditt företag presenteras, folk skall vilja jobba med dig så fort de ser din profil.

  • Godkännanden – Eller ‘Endorsements’
  • Ett Endorsement är en typ av godkännande. Ett lätt sätt för dina kontakter att stödja de färdigheter och den expertis du listat på din profil (Mindtools, 2013).
  • Om du t.ex. har fyllt i att du är bra på grafisk design och någon som också tycker du är bra på det går in på din profil, då kan den personen klicka i att den stödjer ditt påstående. Som i detta fallet är att du skulle vara bra på grafisk design.

Rätt Endorsements

Det är viktigt att de endorsements du får passar den kompetens och erfarenhet du vill lyfta fram. Det bästa sättet är att specificera ett brett utbud av kompetenser och kunskaper på din profil så att du kan ge potentiella endorsers massor av alternativ att välja bland (Doyle, 2013).

Om du t.ex. har gjort loggor åt företag länge och vill bli endores’ad av dem så nöj dig inte med att skriva logo-design. Fyll på. Skriv Illustrator, design, färglära, tryckteknik, branding, helhetstänkande eller vad du än kan komma på som ingår i arbetet med att skapa en logotyp. Då är chansen större att du får en bra endorsement.

Se till att du täcker så många kompetensområden som möjligt inom din nuvarande sfär. Vill du däremot byta bana och börja jobba med något annat, lägg då till kunskaper som passar för det jobb du vill ha i framtiden (Doyle, 2013).

Rekommendationer

Dina kontakter kan skriva rekommendationer för dig som då hamnar på din profil. Dessa är bra bevis på att din verksamhet är erkänd och att ditt arbete är omtyckt. Bra reklam för dig. Skillnaden från ett endorsment är att du kan begära rekommendationer från dina kontakter. Det är en typ av recension av din yrkesverksamhet (Mindtools, 2013).

Introduktioner

Introduktioner är när en tredje part introducerar två personer som inte redan har kontakt. Exempel. Din kollega Anna och din klient Erik känner inte varandra. Du tror att Anna skulle kunna hjälpa till att lösa ett problem som Erik har med ett av sina projekt, då kan du introducera Anna och Erik via LinkedIn. Introduktioner är helt enkelt ett sätt att föra samman människor på LinkedIn (Mindtools, 2013).

Uppsökande kontaktskapande

Efter att jag förstått styrkan av kontakter på LinkedIn gav jag mig på att söka upp och få förstahandskontakt direkt med människor inom modebranschen. Jag skrev välformulerade meddelanden om varför det skulle vara bra att vi två hade kontakt. I de fall jag testade detta fungerade det och det gjorde att jag fick alla dennes kontakter som mina egna andrahandskontakter. Ett bra sätt enligt mig att utöka sitt kontaktnät i den riktning man vill.

Grejen med uppsökande kontaktskapande på LinkedIn är att det är lite krångligt. Det är inte byggt för att vem som helst ska kunna lägga till vem som helst som kontakt. När du vill lägga till någon man hittat på LinkedIn som kontakt skickar du en kontaktförfrågan. När du klickar på ‘skapa kontakt’ möts du av ett formulär. Där väljer du från en lista på vilket sätt du känner personen. Här skriver du också kort om varför du tycker det är en bra idé att just du och den andre blir LinkedIn-kontakter. Som ny LinkedIn-användare har du ett begränsat antal förfrågningar att skicka utan att behöva ange mottagarens mejladress. Det finns flera skäl till varför du måste ange en e-postadress när du skickar kontaktförfrågningar:

  • Mottagaren har angett att hen endast vill ta emot kontaktförfrågningar från medlemmar som har deras e-postadress.
  • Du har uppnått gränsen för hur många kontaktförfrågningar du kan skicka till personer som du identifierat som vänner.
  • Flera mottagare har markerat ‘Jag känner inte den här personen’ efter att ha mottagit din kontaktförfrågan (Help, Linkedin. 2013)

Har du premiumkonto kan du även skicka Inmail. Detta är en tjänst som erbjuder dig att skicka direktmeddelanden på linkedin som går fram till personen direkt.

Nätverkande

På LinkedIn kan du nätverka med människor och branschorganisationer inom din bransch. Detta hjälper dig att hålla dig uppdaterad på trender och dela information med andra som arbetar med samma saker som du. Utöver nätverkande med människor i ditt LinkedIn-nätverk, kan du även skapa och gå med i grupper för att diskutera idéer och dela branschnyheter. Detta är ett utmärkt sätt att bygga på ditt professionella nätverk ytterligare (Mindtools, 2013).

Research

Använd LinkedIn för research om de företag och personer du vill jobba med i framtiden. Tänk dig att du skall på ett möte med en viktig potentiell kund. Gör en snabb sökning på de som kommer till mötet och se i fall du har gemensamma kontakter, gått på samma skola eller är från samma kvarter. Du kanske har många gemensamma vänner. Ett bra sätt att hitta ingångar till samtalsämnen annat än arbete, det kan ju bli trevligt också (Mindtools, 2013).

Min upplevelse av LinkedIn

För ungefär ett år sedan skapade jag mitt LinkedIn-konto. Jag lade till vilka utbildningar jag ägnat mig åt och vilka anställningar jag haft. Jag valde en profilbild från en uppklädd photoshoot tillsammans med alla medlemmar i mitt mediekollektiv plutonen. Vi lade till varandra som kontakter och jag lade till några fler jag jobbat med men sen tappade jag intresset för LinkedIn. Det gick mer än ett halvår innan jag återupptog mitt användande av tjänsten trots ihärdiga försök från LinkedIn att locka mig via mejl.

Det var när jag började min praktikplats på Music Experience som jag fick användning för LinkedIn. Music Experience är ett företag som sysslar med att göra musik till företag i syfte att stärka företagens varumärke. Det var dags att expandera verksamheten till Norge och min uppgift var att lokalisera relevanta affärskontakter åt min handledare.

“Jag googlar det väl bara, tänkte jag.” Men det var ju helt värdelöst. Det var som att marknadscheferna för alla Oslo-baserade företag som höll på med livsstil och mode inte ville bli hittade. Ibland dök en och annan träff upp där marknadschefen uttalat sig om någon ny strategi i resumé eller dagens media. Men det tog mig inte vidare till ett direktnummer eller en aktuell mejladress. Dags att tänka om. När jag prövade att googla deras namn och titel var nästan alltid de första träffarna en länk till en sida på LinkedIn.

Alla marknadschefer finns på LinkedIn

Det var när jag insåg detta som jag ville förstå hur jag skulle komma åt uppdaterad information om dessa personer.

 “Ägnar resten av dagen åt att lurka nätet och LinkedIn särskilt för att hitta ansvariga marknadsfolk på alla modeföretag. Det tar fan hela dagen!!! men imorgon ska vi ringa dem. Gött och göra det nu.” (Min praktikdagbok 2013.09.24)

“Det första hindret mellan mig och dessa chefer var att jag inte kände nån som kände nån som kände dessa.” Det här här mitt detektivarbete börjar. Jag googlar företaget + ”marknadschef”. Jag hittar ett namn, googlar det, får kanske fram ett efternamn. Googlar igen med för och efternamn + ”LinkedIn”. Hittar deras profil och ser om jag har någon koppling till dem. I många fall hade jag inte det och namnet syns då bara som ”linkedin-användare” men man ser bilden , titeln på personen (t.ex. marknadschef, eller driftig varumärkesstrateg med fingret på pulsen) och oftast var de har jobbat och var de jobbar nu. 

I vissa fall har jag en tredjehandskoppling och då ser jag förnamnet och första bokstaven av efternamnet, ibland syns information om företaget, hur länge de jobbat där, besöksadress och växelnummer. I få fall har jag en andrahandskoppling till personen och då ser man all information om personen. Det finns också några knep jag stött på för att få ut mer info om en LinkedIn-sida än vad som egentligen är meningen.

När jag fått tag på ett fullständigt namn, ungefärlig plats och ålder kan jag använda den infon för att hitta direktnummer och en bra mejladress. Det tar dock väldigt lång tid att jobba på det här sättet och även om det är viktigt med kontakter är också tre bra ingångar ett otillräckligt resultat för 8 timmars jobb.

linkedin-loes-min-maart-2011

Figur 4 Visualisering av ett LinkedIn-nätverk

Genombrottet

“Jag fortsatte dagen med att jobba i Göteborg, jag lurkade på internet och försökte hitta de som gör reklamen för de norska modesajterna. Det var ett hästjobb. Jag hittade till slut en del och jag fick samtidigt min första aha-upplevelse på LinkedIn. Jag spanade runt bland företaget varner-groups anställda och någon timma senare fick jag ett meddelande från en som jobbar där. En glad hälsning om att han gillade mina medieproduktioner och att han gärna ville bli min kontakt. Honom skall jag kunna använda för att komma åt fler på varner-group och så småningom kunna skapa kundkontakter.” (Min praktikdagbok 2013.09.25)

Bara att få en förstahandskontakt inom den sfär man vill skapa nya kontakter i hjälper väldigt mycket. Plötsligt hade jag genom min nyvunna kontakt både för och efternamn på i stort sätt alla marknadschefer i Norges modebransch. Åtta timmar senare hade jag namn, mejl och nummer till 30+ bra kontakter.

Framtiden

Men detta kan man ju lika gärna göra på Facebook kanske någon tänker.

Vad jag sett så växer de sociala medierna mer och mer isär. Det har varit så ett tag nu att allt skall skötas från ett och samma ställe men jag anar en tillbakagång där de som använder sociala medier vill sköta olika typer av kontakter på olika plattformar. På LinkedIn är det business som gäller. Enligt Reppler-undersökningen från 2011 är rekryterare fortfarande mer intresserade av folks privatliv än av vad de har på sin CV. Eftersom det sker en stabil ökningen av LinkedIn-konton främst bland unga professionella ser jag en framtid där LinkedIn blir mer och mer relevant.

Källor

Dijck. José. Van. ‘You have one identity’: performing the self on Facebook and LinkedIn. Tillgänglig: http://mcs.sagepub.com/content/35/2/199 [Hämtad 2013-10-24]

Doyle, A. How To Use LinkedIn Endorsements. Tillgänglig: http://jobsearch.about.com/od/linkedin/qt/linkedin-endorsements.htm [Hämtad: 2013.10.25]

Kaplan A M., Haenlein M, (2010) Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons.

LinkedIn (2013). About. Tillgänglig: http://press.linkedin.com/about [Hämtad 2013-10-18]

 LinkedIn (2013). Our Story. Tillgänglig: http://ourstory.linkedin.com/ [Hämtad 2013-10-23]

Michanek . LinkedIn. Tillgänglig: http://www.michanek.se/linkedin.html/ [Hämtad 2013-10-18]

Mindtools. (2013) Using LinkedIn EffectivelyGrowing Your Professional Network. Tillgänglig: http://www.mindtools.com/pages/article/linkedin.htm [Hämtad: 2013.10.25]

 Thew, D. (2008) LinkedIn – a user’s perspective : Using new channels for effective business networking, Business Information Review.

 

Bilder. Linked in.com. (2013) Tillgängliga: http://www.linkedin.com/ [2013.11.07]

Egna observationer

Jag har under min praktikperiod skrivit ner min aupplevelser om praktikplatsen och också fått ner en hel del om mina fram- och motgångar med LinkedIn.

Hjortfors Simon. (2013). Praktikanteckningar.

Denna artikel finns också i förkortat version som Pecha Kucha. Jag gav den på det åttonde tillfället på N3 i Trollhättan. Länk: http://www.pechakucha.org/cities/trollhattan/events/50f3c88cdbdd2004d5000001?search[term]=trollh%C3%A4tan

 Vidare läsning på ämnet finns att hitta här där jag gjort en sammanställning av det material jag stött på under arbetet. Här finns också mycket av det som jag inte gått in på djupet på med den här texten.