linnea
En OER om de grundläggande kunskaper företag behöver för att marknadsföra sig i sociala medier.

Varför är sociala medier är bra för företag.
För att skapa relationer. Men man kan inte gå och tro att man i första hand skall sälja mer efter en satsning i sociala medier, men man kan däremot öka försäljningen på sikt. Detta genom bättre varumärkeskännedom och positiva relationer. (Lading, 2012)

social-media-logo-collage
(Bild: http://blogg.resume.se/fredrikhillerborg/page/2/)

Vilka verktyg är bra för vad?
Facebook:
Några av de bästa sakerna med Facebook är dess oslagbara möjligheter dialog, synlighet och marknadsföring. Om Facebook används konsekvent och strategiskt kommer vi att få fler lojala kunder och vår varumärkeskännedom kommer att ökas märkbart. (Jacob, 2015)

Twitter:
Framförallt anser jag att Twitter är ett fantastiskt verktyg för att bygga nätverk och föra oss och vår verksamhet närmare våra kunder och samarbetspartners. Det uppnår vi genom att via Twitter exempelvis svara på frågor, bidra med kunskap eller dela bra innehåll. Det bygger en relation direkt med samarbetspartners och potentiella eller nuvarande kunder.
(Samuel, 2015)

Instagram:
Instagram är ett perfekt sett att bygga upp en bra bild av ditt företag för alla dina följare. Publicera bilder och kommentera för att visa att företaget är aktivt och bryr sig om sina kunder. Tänk på att användarna scrollar snabbt igenom sina bildflöden i jakt på något som sticker ut och är intressant för dem. Så se till att ha ett blandat och intressant flöde, för när ditt företag är bidrar positivt ökar chansen att följare blir kunder. (Östermar, 2014)

Linkedin:
Det finns många bra anledningar för företagare att använda LinkedIn. Utöver att visa en professionell bild av företaget kan man rekrytera nya medarbetare, hitta potentiella nya kunder och samarbetspartners, positioner bättre på sökmotorerna och hålla koll på konkurrenterna. (Östermar, 2014)

Snapchat:
Är ett lättsamt sätt att kunna marknadsföra företaget på ett oskyldigt och ärligt sätt.
Man kan på ett skämtsamt sätt presentera personerna i företaget, visa upp olika projekt/event på ett enkelt sätt och även visa upp t.ex. reklamer man vart med och skapat på ett personligt sätt. Man kommer kunna visa upp en hel annan fart och verklighet. (Friberg, 2015)

Hur går man till väga?
Först får man starta med det praktiska.
Sätt er ner och gör en lista på vad som är intressant för era webbanvändare. Exempel på detta kan vara verktyg, intressant statistik, rapporter etc. Vad är intressant för de följare ni vill ha på era sociala medier? Gör en lång lista och fortsätt att alltid fylla på den, det är här er källa till kunskap och den kan ni dela med er av. (Lading, 2012)

Ställ er frågor som:
Vem vill vi nå ut till?, Vad ska vi använda dem till?, Vad vill vi uppnå?, Hur skall vi göra detta, vilka sociala media kanaler finns vår målgrupp i och hur socialt media mogna är de? Dvs. vilka sociala medier skall vi finnas i? (Torberg, 2011)

Registrera era företag/varumärkesnamn på de olika plattformarna ni vill använda, så ingen annan gör det

Var beredda på att kommunicera med era följare och kunna svara på allt som dyker upp.
Samt starta konversationer med andra användare genom att gilla och kommentera bilder du tycker är intressanta. För desto mer du pratar med andra, kommer andra prata mer med dig. (Östemar, 2014)

Men viktigt att veta är att det kommer börjas snackas om företaget så fort det börjar synas, det finns därför tre klassika tips om hur man närmar sig de sociala medierna. Detta är att lyssna, interagera och reagera. Börja med att lyssna på vad som sägs om er som företag, detta kan göras på olika sätt men ett tips är att använda sig utav verktyget Notified. (Lading, 2012) (www.notified.com) som var nordens största verktyg för professionell bevakning av sociala medier. Som även är ett bra verktyg för att kunna kommunicera och hantera de olika sociala medierna inom ett företag. (Norrving, Olsson, Stenkula, 2009) Detta verktyg kan man även använda när man ger respons på kommentarer och mycket mer. Vänligen se videon nedan för en bättre inblick i vertyget:


En annan stor och viktig fråga är vem som skall sköta företagets sociala medier. Kort kan det sägas att det inte längre är okej att lämna över ansvaret till någon i företaget som ”gillar det hör med sociala medier”. Det måste vara rätt person som svarar följarna och det skall finnas en plan bakom allt. En strategi, långsiktiga mål och uppföljning av allt som sker på de olika plattformarna är viktigt för att kunna lyckas. (Lading, 2012)
Man måste även ha förståelse för skillnaden på sociala medier från ett privat perspektiv kontra ett företagsperspektiv. Här finns det stora skillnader och det är ett tungt ansvar den utvalda personen får. Då det gäller att kunna hålla alla konton aktiva och kunna ge respons på kommentarer på ett professionellt sätt som passar företaget. Alltså får uppgiften att vara företagets röst utåt. Råkar man göra något som ger en negativ respons till företaget så kan det skapas en kris, så fundera en extra gång innan man utser vem/vilka som kommer få hantera och driva företagets sociala medier. (Digitalaval, 2015)

Hur vill man uppfattas.
På de sociala medierna så vill man som individ styra andras uppfattning om oss och gärna göra den så ideal som möjligt. Därför så är det viktigt att vara försiktig vad man lägger upp och kommenterar. Men händer det att man får negativ feedback och ignorerar den så kan det här uppstå problem, antalet visningar kan öka på grund av detta och på så sätt kan publiken skapa sig en negativ uppfattning om varumärket. Sartang, 2015)

Social media concept in word tag cloud on white background

(Bild: http://wheats.se)

Spridning.
Så om man då anstränger sig när man skapar sina inlägg så finns det även större möjlighet till spridning på inläggen, med hjälp av att sina följare delar och kommenterar. För det finns en teori som säger att man är trevlig mot de som är trevliga mot oss och otrevliga mot de som ger oss ett dåligt bemötande. Detta gäller även på sociala medier, om vi nu förväntar oss engagemang från våra följare så måste även vi vara engagerande och närvarande tillbaka. För upptäcker följarna företagets engagemang så finns det större chans att de kommer att fortsätta att vara lojala. (Sartang, 2015)
Man får även här inte glömma att ifall man håller kontakt med relevanta användare på exempelvis Instagram så kan man knyta kontakten som då senare kan bli kunder och affärspartners. För att använda sociala medier för att skapa sig ett större kontaktnät är ju A och O för ett företag. Men man får även tänka över här vilken kanal man är inne på för på Instagram sker sällan djupa diskussioner, utan där tänds gnistan och sedan kan man flytta över kontakten till exempelvis Linkedin för en mer privat diskussion. (Östermar, 2014)

Ett annat sätt att få spridning är även att använda sig utav de hjälpmedel som finns på socialmedier och ett av dessa är hashtags.
Hashtags är ett verktyg som grundar sig i att filtrera sina inlägg för att inte få för mycket irrelevanta träffar och för att göra det lättare för användaren att hitta nya inlägg efter önskan och som inte grundar sig i sina sociala kontakter. Något som alla sociala medier har gemensamt är att man som användare följer visa användare som du sedan integrerar med i ett flöde. Så det är deras flöde du ser och samt deras retweets och delning. ser du endast meddelanden som dessa delar vidare; genom retweets och delningar.
Men genom att använda hashtags så kan detta leda till nya följare upptäcker just dig för att du använde en hashtag i ditt inlägg, så utnyttja hashtags kapacitet. (Strandh, 2013)

Kvalité.
För att ge den där rätta känslan av företaget så är det viktigt att tänka på kvalitén på sina inlägg. Allt från att bilderna inte skall vara pixliga, texten skall vara välskrivet och allt skall hålla sig till en grafiskprofil för att kunna skapa ett snyggt flöde. Man vill helst få fram den där känslan att när man trycker på ”publicera” skall det kännas lite extra i magen. (Sönderholm, 2016)

Strategi.

Så när man skall utforma denna strategi i ett företag så börjar man helst med att sätta sig tillsammans med de ansvariga för arbetet. För att sedan kunna diskutera fram en plan för hur man skall nå det resultat man vill ha.

De punkter som är då viktiga att ta upp är:
– Hur man kommunicerar sitt budskap med sin målgrupp på bästa sätt.
– Hur man kan hitta sin målgrupp på de olika kanalerna.
– Hur man skall hålla koll på allt som sägs och sina kanaler.
– Hur man skall kunna utvecklas och växa med hjälp av sociala medier.
– Hur man går in en rutin och kan skapa innehåll som engagerar sina följare.
– Hur skall man bemöta kommentarer och svara frågor.
(Wallin, 2014)

Övningsuppgift.
Som ni förstår finns det en hel del viktiga moment som man måste gå igenom innan man kan sätta igång. Vilket jag har försökt få med så gott det går på ett grundläggande sett. Tänkte därför att vi skulle granska ett företag och se hur mycket man kan läsa av från deras Instagram. Vilken metod kör dem?

Vi väljer SAS, @flysas.
sas
1. De har inte direkt någon plan över hur ofta dem skall lägga upp bilder eller när. Vissa dagar lägger dem upp flera stycken, vissa dagar inga.

2. De håller en bra grafisk profil när det gäller hur deras flöde skall se ut.

3. De blandar res-bilder med reklambilder för försäljning.

4. De använder relevanta hashtags för att få större spridning, samt egna personliga hashtags.

5. Man ser även en förändring och förbättring i flödet nu förtiden jämfört när man går tillbaka. Då ser flödet rörigare ut.

6. Deras texter försöker engagera följarna.

Testa nu att göra detta själv, testa även andra sociala digitala kanaler.
Hitta minst 5 punker som visar en tydlig strategi som företaget följer.

Här är några exempel på företags instagrammar: @femimal, @volvocarsverige och @acnestudios.

Källor:
Thorberg, A. (2011). Hur ser din egen och ditt företags sociala media strategi ut? [Elektronisk] Tillgängligt: http://www.driva-eget.se/bloggar/annica-thorberg/hur-ser-din-egen-och-ditt-foretags-sociala-media-strategi-ut

Lading, L. (2012). Att komma igång med sociala medier. [Elektronisk] Tillgängligt:
http://www.resultify.se/blog/detail/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=868&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=6d0675e858a254f1dc92c256ed0e4d4b

Thorberg, A. (2013). Sociala medier i all ära men hur säljdrivande är din webbplats. [Elektronisk] Tillgängligt: http://www.driva-eget.se/bloggar/annica-thorberg/sociala-medier-i-all-ara-men-hur-saljdrivande-ar-din-webbplats

Friberg, S. (2015). Kan du som företag ha nytta av snapchat? [Elektronisk] Tillgängligt:
http://www.dagensanalys.se/2015/04/kan-du-som-foretag-ha-nytta-av-snapchat/

Okänt, Per (2015). Instagram – 58 gånger högre engagemang än Facebook. [Elektronisk] Tillgängligt: http://contentbyran.se/magasin/instagramforforetag/

Östemar, S (2014). Instagram för företag: Guide för företag. [Elektronisk] Tillgängligt:
http://www.smelink.se/instagram-for-foretag-guide.html

Östemar, S. (2014). Linkedin för företag: Guide för företag. [Elektronisk] Tillgängligt:
http://www.smelink.se/linkedin-for-foretag-guide.html

Okänt, Jakob. (2015). Facebook för företag. [Elektronisk] Tillgängligt:
http://contentbyran.se/magasin/facebook-for-foretag/

Okänt, Samuel. (2015). Twitter för företag. [Elektronisk] Tillgängligt: http://contentbyran.se/magasin/twitter-for-foretag/

Östemar, S. (2014). Facebook för företag: Guide för att lyckas. [Elektronisk] Tillgängligt: http://www.smelink.se/facebook-for-foretag-guide.html

Thorberg, A. (2014). Repetera dina inlägg i sociala medier för större räckvidd. [Elektronisk] Tillgängligt: http://www.driva-eget.se/bloggar/annica-thorberg/repetera-dina-inlagg-i-sociala-medier-for-storre-rackvidd

Norrving, M. Olsson, I & Stenkula, K. (2009). [Elektronisk] Tillgängligt:
http://www.notified.com/notified/

Digitalaval, 2015. Att placera och hitta rätt person för att ansvara över sociala medier. Digitalaval.se, http://www.digitalaval.se/socialamedier/att-placera-och-hitta-ratt-person-for-att-ansvara-over-sociala-medier/ (Hämtad 2016-01-14).

Sartang, P. (2015). Psykologin bakom sociala medier. [Elektronisk] Tillgängligt:
http://sitrus.com/se/psykologin-bakom-sociala-medier/

Strandh, N. (2013) Vad är en hashtag. [Elektronisk] Tillgängligt: http://digitalpr.se/2013/06/17/vad-ar-en-hashtag/

Söderholm, M. (2016) Följarna måste reagera för att interagera. (2016) [Elektronisk] Tillgängligt: http://www.resume.se/blogg/my-soderholm/2016/01/04/foljarna-maste-reagera-for-att-interagera/

Wallin, M. (2014) Så här tar du fram en strategi för sociala medier. [Elektronisk] Tillgängligt: http://bloggbyran.se/sa-har-tar-du-fram-en-strategi-sociala-medier/