Therese Jigfelt

Vi ska prata om gamification och sociala medier

Gamification är det nya heta och det är ett tåg som många företag vill hoppa på. Min praktikplats Intermezzon sysslar med e-learning och gamification kan med fördel inkluderas i lärande för mer motivation. Eftersom Intermezzon är experter på sälj och det oftast är sälj vi lär ut så kommer jag även presentera förslag på hur säljare (alltså kundernas säljteam) kan utnyttja gamification, kanske som en del utav LMSet som Intermezzon erbjuder och som alltid vidareutvecklas.
Ett annat tåg som är coolt och som många hoppar på är sociala medier-tåget. Kan det också inkluderas i e-learning och säljteam? Ja! Det ska vi kika närmare på.
Alla ombord? Nu åker vi! Chooo chooo!

Gamification

Gamification, som på svenska ibland kallas spelifiering, är användningen av speltänkande och spelmekanik i icke-spelsammanhang. Syftet är att engagera användare genom utmaningar, problemlösning och belöningar.

Gartner says get Gamification working for you, en analys/artikel skriven av Brian Burke. Burke skriver att gamification är ett kraftfullt verktyg för att engagera anställda, kunder och samhället. I artikeln läser du om hur man engagera människor till att ändra beteende, utveckla kunskaper och färdigheter och driva innovation. När gamification-trenden växer och börjar anammas av fler och fler så är tiden inne att sätta sig in i och förstå den här trenden och utvärdera möjligheterna.
Gamification blir allt mer populärt och allt fler studier görs. I denna empiriska studie kan man i inledningen se ett diagram (infogad här) över hur forskning kring gamification ökar.
diagramblabla

De ser på resultaten från flera studier och kan sammanfattningsvis påstå att gamification oftast ger positiva resultat. Det är bl.a. därför jag tycker att även Intermezzon ska undersöka gamification, för det finns något bra i det.

Tillbaks till Burkes artikel. Där finns flera prognoser från det amerikanska analys/forsknings/konsultationsföretaget Gartner och Gartner spår att gamification kommer bli hetare och hetare. Läs och begrunda.

Sociala medier med gamification

I artikeln What is Gamification i Business News Daily tittar Robert Workman på appar och sociala medier som använder sig av gamification. Han beskriver hur sociala medier använder sig av spelelement i icke-spel för att sporra användarna att tjäna belöningar och priser för olika aktiviteter, som att beställa kaffe eller se en film. Workman nämner bl.a. populära Foursquare som använder sig av gps så du kan berätta vart du är. Användare checkar in på platser och kan tjäna olika summor poäng för olika “uppdrag”, få badges och t.o.m. bli mayor över en speciell plats – allt ifrån en mataffär till ett P-hus. I artikeln tar även Workman med kritikers röster som menar att företag plockar fel slags element från spelen. De menar att det inte är just poäng eller troféer som motiverar gamers – det är utmaningen i gameplayet och historien i spelet.

Vinnarattityd

Jane McGonigal håller ett TED-talk om hur Gaming kan leda till en bättre värld. Hon säger många bra grejer men en sak som jag tar med mig är skillnaden mellan utmaningar i spel och i skolan. Trots att man som spelare kan fastna på en bana i kanske 20 minuter utan att förstå vad man ska göra så ger man inte upp för man VET att i ett spel SKA man kunna gå vidare. Jane McGonigal (2012) talar om just detta fenomen – hur man som spelare aldrig ger upp eftersom man vet att man kan lyckas. Jag tycker det är en superviktig aspekt av gamification – att liksom ändra sin attityd mot nya problem. Istället för att undra ifall man kan klara det här, ifall man ens förstår så borde man bara tackla problemet och tänka HUR ska jag klara det här? Vilka egenskaper (abilitys brukar det kallas i spelvärlden) har jag som jag kan utnyttja i denna situationen? Vilka verktyg (gear/utilitys) kan jag utnyttja? Har jag vänner (companions) som vet? Min föreställning är att med en “vinnarattityd” så kommer man få fler epic wins (McGonigal 2012) och helt enkelt klara av livet bättre, för livet är fullt av utmaningar.

Samarbeta eller tävla?

Ska man satsa på samarbete eller tävling? Det tycker jag är en viktig fråga. Gamification brukar innebära leaderboards, individuella poäng, medaljer m.m. Men vill alla tävla? Jag tror folk reagerar olika på tävling. Många sporras men många upplever det är negativ stress, speciellt i säljyrket. I säljyrket (speciellt brancher som mobil, el, försäkring m.m.) så är tävlingar redan väldigt vanligt. Man belönar gärna sina bästa säljare och i vissa fall kan de vara väldigt hårda mot underpresterande säljare. Det är så kulturen ser ut hos flera av Intermezzons potentiella kunder. Jag personligen tycker vi behöver fundera på gamification som främjar samarbete, sammanhållning och annan positiv verksamhet. Här tror jag införandet av “sociala medier” kan hjälpa till. Att man ska kunna dela med sig och peppa varandra.

Mina funderingar

Eftersom Intermezzon ofta gör säljutbildning och kundmötessimuleringar så tänkte jag spåna påvidareutvecklingsmöjligheter i det ämnet – sälj. Något jag inte pratar om här i blogginlägget är dator vs mobiltelefon. Jag tror definitivt att man behöver satsa på att designa utbildningar och LMS för telefoner. Och om man då kan anta att våra användare har en telefon så kan jag spåna på idéer utifrån det…

En app man kan inspirerar av är Snapchat. Det är främst idén att man ska kunna dela videos (eller bilder) på ett snabbt och enkelt sätt jag gillar. Vi gillar visuell kommunikation genom bilder och videos. En ledare för ett säljteam skulle kunna dela med sig av info eller dagens pepp. Snapchat-videos är tidsinställda och försvinner (forever) efter några sekunder. Bra eller dåligt?

Facebook är ett bra verktyg för kommunikation. Det jag gillar främst är grupper. Att kunna dela upp sig i flera grupper som från hela regionen till ett mindre säljteam på 5 personer som jobbar ihop dagligen.

Appar som Runkeeper eller Nike+ där man delar med sig av sina prestationer. Det kan bli en tävling med poängsystem och leaderboards.

En annan idé jag har för att öka inlevelsen i en kundmötessimulering (som är relativt likt ett rollspel) är att sammankoppla telefonen med utbildningen. Det skulle kunna funka som i Nortons kampanj Enjoy Your Privacy. Isf tänker jag att man kan ta emot samtal, skicka sms eller kolla kalender/agenda i telefonen samtidigt som man simuleringen sker på datorn. Fast detta kanske är ett desperat sätt att försöka hålla fast i datorn samtidigt som man (Intermezzon) utforskar telefonen? Ska man kanske go all the way och göra en simulering helt i telefonen?

Ovan är alltså bara snabba idéer jag får när jag funderar på sociala medier och gamification. Det är ämnen som många företag borde ta sig tid att undersöka och se hur de kan utnyttja. Det är framtiden.

Skrivet av:

994930_10152255372453835_1691224797_n
Therese Jigfelt