Mechanics in Animation

Av Cristian Bati

 

Introduktion

Några av de största aktörerna i dag har möjlighet att fysiskt förvränga sin kropp för att bli den karaktär de spelar på skärmen. Nu talar jag inte bara om smink och FX, men verkligen träna sig att röra sig och tänka annorlunda och sätta sig in i sin karaktär. Stanislavskij talade om HUR man behöver träna kroppen till sin fysiska topp. Tanken är att du skulle göra agera motion varje dag så kroppen kan omvandla sig på ett fysiskt sätt in det tecken du skulle behöva för att utföra.

 

Planera din animation

http://www.youtube.com/watch?v=gCv2X-DoQ8E
Garrett Shikuma från AnimSchool går igenom det viktiga med att utforska sina skådespelar val inom video referens. Han pratar om hur du som animerare kan använda video referenser till att upptäcka din karaktär i efterhand, och få en överblick på karaktären som hjälper dig att driva animationen mycket längre.

The goal of an animatior
  • Communicate a character to the audience
  • To make your character “feel” present in the scene
  • To lose yourself in the scene

To think though all the possibilities, then make it feel as if the character is in the moment.

 

“Carbon Copy” Animation

http://www.animation-addicts.com/2012/08/02/carbon-copy-animation/
Tal pratar om hur du aldrig ska kopiera video referens helt ut. Det är okej att använda video referens när du animerar, alla animerare gör det. Däremot är det inte bra att försöka kopiera 100%. Försök lägga till din egen twist på animationen, större rörelser, starkare ansiktsuttryck etc. för när det ser för verkligt ut så blir det bara otäckt.

crafting_shot_all

 

 

Audio vs. Idea

http://www.animation-addicts.com/2012/07/16/shot-audio/

Tal Shwarzman demostrerar hur du som animerare kan enklare definera en ljudfil för bättre referens. Genom att studera ljudfilen och visualiserar ideér. Är det en agressiv karaktär? Vart befinner sig karaktären? Har karaktären någon bakgrund? Lärare, forskare, arkitekt etc.

 

 

Shoot planning

http://www.animation-addicts.com/2012/11/14/shot-planning/
Tal Shwarzman går djupare in i planering och fördjupning med referenser. Han tar upp WWW +GOAL principen “Where, What, Why + Goal” or “three double u-s and a goal”

 

  • Where is the character coming from / where is s/he going?
  • What is s/he feeling thinking at this point of the story?
  • Why is s/he doing whatever it is s/he is doing?
  • What is the goal of the shot?

 

Tal pratar även om hur du som animerare kan använda dig utav “thumbnails” innan du placerar in dina “poser”. Med hjälp av dessa thumbnails kan du enkelt korrektera dina poser och pusha karaktärens rörelser bortom kroppens gränser.

thumbnails

 

 

Body mechanics

http://www.animation-addicts.com/2012/06/01/step-1-honesty/
“Your goal is always to bring an honest and real portrayal of a character to life, no matter what that character might be (i.e. female, male, dog, cat, etc.).”

I detta inlägg pratar Tal om animatörer som hjälpt föra konstform till liv. Han skriver om hur animatörer inte börjar med att basera sitt arbete på animation utan på det de såg i verkliga livet. De bygger sina skådespelar val och fysisk förflyttning av sin karaktär på studier som gjordes i studio av aktörer eller stand-ins för live action film.

Little mermaid

©Disney / Little Mermaid. 
 Left: live action reference. Right: animation still shot.

Animation har en lång och simpel historia om man har bra referenser. Men för att få bra referenser så gäller ta hänsyn till personlighet, ålder, kön, slag och ibland till och med objekt. Nyckeln till kvalité inom animation är att börja med en bra källa med referens, något äkta och trovärdigt som t.ex. ett videoreferens.

 

 

AnimSchool Student Spotlight

http://www.youtube.com/watch?v=hUJHVTdFV_8
Geo vid refCamilio Guaman’s filmreferens till en av hans animationer. Camilio visar tydligt exempel på “Body Mechanics” genom att föra konstform till liv och leva upp till rollen som i detta fall är en kvinna.

Animationen hittar du här: http://www.youtube.com/watch?v=egbdAtkPApY (1:05)

 

 

League of Legends Cinematic: A Twist of Fate

 http://www.youtube.com/watch?v=o-c4TdGrs6Q

lol

 

Riot games, skaparna av det kända spelet “League of legends” pratar om deras olika animations tekniker från deras kort film “A Twist of Fate”. Brad Marques pratar om “break-points” och obalancerade positioner för pusha karaktärens rörelser bortom kroppens gränser och ge animationen mera kraft. Han tar även upp det Tal skrev om i sin blogg  ” Audio vs Idea”. Genom att brainstorma ideér och sedan vända sig  till thumbnails/sketcher för att skissa fram ideér bortom kroppens gränser. Rylan Davies tar upp WWW +GOAL principen i en av karaktärerna “Annie” och hur man jobbar med referenser.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *