Aylin Bayar

Instagram konton bygger snabbt upp företagets identitet och känsla, besökarna är minst sagt snabba på att bilda en uppfattning och drar egna slutsatser på ett klick. Idag är det fler än 200 miljoner Instagrammare som besöker minst en företagsprofil varje dag (Instagram, 2019). Instagram är alltså en plats som kanske har större påverkan än vad man kan tänka sig som företag när man klickar på skapa konto.

Varför finns egentligen ditt företag på Instagram? Vilka inlägg postar ni? Hur ser eran identitet ut genom att bara kika på er profil? Vad får man för känsla när man besöker eran sida? – Det är många steg att tänka på om man vill utnyttja Instagram på bästa sätt.

I denna OER kommer jag att berätta varför det är viktigt för företagen att synas på Instagram och jag kommer även att fokusera på hur man ska hantera sitt konto för att bygga upp en identitet och känsla samt varför detta är så viktigt. 

Varför är det viktigt för företag att synas på Instagram?

Vi börjar med lite statistik från Instagram för att få en förståelse för varför det är viktigt för företagen att ha ett befintligt konto på Instagram.

Statistik (Instagram, 2019) visar att:

  • Fler än 25 miljoner företagsprofiler världen över
  • Fler än 2 miljoner annonsörer
  • 60 % av alla användare hittar nya produkter via Instagram
  • 1/3 av de mest visade händelserna kommer från företag

Det finns alltså mycket statistik som visar på att det lönar sig för ett företag att skapa ett företagskonto. På Instagram kan du som har ett företagskonto sprida information om produkter, tjänster eller bara visa upp företaget i allmänhet (Instagram, 2018). För mig känns det givet att varje företag som vill satsa har ett Instagram konto då det har blivit ett av de viktigaste sociala medieplattformen någonsin (Viggeborn, 2018). Instagram väger även extra tungt för de företag som är intresserade av influencer marketing och att sälja tjänster eller produkter (Viggeborn, 2018).

Man behöver inte använda Instagram för att värva personal eller kunder, utan att istället visa upp verksamheten och bygga en identitet kring företaget. Detta kan också göra så att kunderna får en seriös och tydlig bild av företagets identitet, vilket kan göra att de tipsar företaget vidare. En reklambyrå som inte har en aktiv Instagram tror jag kan uppfattas främst konstigt men också oprofessionellt. Eftersom de senaste åren och speciellt 2019 är en digital värld så bör även de som jobbar digitalt finnas på Instagram.

Sommaren år 2018 nådde Instagram milstolpen 1 miljard användare och är den stjärnan som ökar snabbast av alla sociala medier (Karlsson, 2018). Detta innebär att det finns många aktiva användare och också många olika målgrupper att nå. Ifall exempelvis en stor turnering ska hållas så är det inte konstigt att de skapar en Instagram som kommer att vara aktiv under den tiden som turneringen hålls. Här finns det mycket att hämta och chansen till att sälja fler biljetter ökar. De som är intresserade av turneringen söker med högst sannolikhet efter ett konto att hitta mer information på. Men det gäller också att kunna hantera identiteten och känslan för kontot.

Hur ska man hantera sitt konto för att bygga upp en identitet och känsla & varför är detta viktigt?

Instagram (2019) skriver även själva att det är viktigt att ha en enhetlig stil och känsla för kontot och göra regelbundna inlägg. Som besökare möter man företagets profil på ett klick, här avgörs snabbt företagets identitet och känsla, därför är det viktigt att lägga ner energi och tid på varje inlägg som publiceras. Man behöver också ha en strategi och plan över de inlägg som publiceras inom företaget.

Ready Digital (2014) skriver att det är bra för företagen på Instagram att blanda uppladdningarna med roliga bilder och bilder från verksamheten. Vidare skriver Ready Digital (2014) att man bör ladda upp en husdjursbild lite då och då, detta drar alltså många gillningar och kommentarer. Detta kan låta löjligt men man kan alltid göra det till ett kreativt inlägg. Man kan exempelvis vid jul-tider passa på att önska sina följare en God jul där det är ett husdjur/annat djur med tomtemössa.

Om jag besöker en Instagram profil som inspirerar mig stannar jag kvar på kontot och scrollar igenom profilen. För att komma närmare sina kunder samt inspirera dem är det viktigt att ett konto är fyllt med produkter och tjänster blandat med kreativitet och personliga behind-the-scenes bilder (Ready Digital, 2014).

Expertvalet (2018) skriver att det är viktigt att hålla en öppen och engagerande konversation med sina följare. Vidare skriver Expertvalet (2018) att man ska publicera inlägg minst en gång per dag och att alltid använda hashtags.

Tips för att ditt företagskonto ska växa


I filmen Instagram Marketing Tips for 2018tipsar de om ett par enkla steg för att få ditt Instagram konto att växa (Kubbernus, 2016). Att ta hjälp av denna guide kan också vara en början till att försöka marknadsföra sitt konto. De förklarar exempelvis varför man ska använda både bilder, videos, text, hashtags m.m. (Kubbernus, 2016).

Även fast företaget inte är i behov över att expandera och skaffa flera följare så tycker jag ändå att man ska ta väl hand om sin profil och försöka ge besökarna en känsla över företaget som helhet. Man kan som jag nämnt tidigare visa upp olika projekt man gjort, behind-the-scenes över stämningen på arbetsplatsen, kreativa lösningar, gemenskap, teamwork osv. Åker man exempelvis utomlands för att göra ett projekt är det verkligen tillfälle att ladda upp Stories och visa hur verksamheten går till.

Man kan även ta hjälp av statistik (via Instagrams app) där man svart på vitt ser vilka inlägg/bilder/videos som får mest gillningar för att ytterligare lära känna besökarna och få en förståelse för vad de gillar och vad som inspirerar dem.

Trots att ert företagskonto är skapat och inte följer dessa steg så är det aldrig försent att våga förändra. Det finns många olika guider med olika steg för att lyckas med spridningen för ditt brand. Här kommer fyra tips som förhoppningsvis kan hjälpa till att hamna på rätt spår och skapa den identiteten och känslan som ni vill ha inom just ert företag.

  1. Schemalägg era inlägg (Expertvalet, 2018). Ifall man inte har tid att hela tiden ha koll och uppdatera sin profil så kan man schemalägga inlägg istället.
  2. Använd Stories för att dela bakom kulisserna material (Expertvalet, 2018). Ger en personlig sida av företaget.
  3. Posta åtminstone en gång per dag (Expertvalet, 2018). För att profilen ska hålla sig levande gäller det att vara aktiv och posta inlägg regelbundet.
  4. Använd filter klokt och i enlighet med ert tema (Expertvalet, 2018). Superviktig del för att få ert flöde att ha samma känsla samt skapa en röd tråd.

Fundera över och kom överens inom företaget över vad just eran stil och känsla ska vara, utgå sedan från dessa fyra punkter och se vad som händer med eran Instagram. Man kan också tjuvkika och analysera andra företags konton, hur gör dom? Innehåll? Tonalitet osv.

Lycka till!

Referenser

Expertvalet (2018). 20 tips för att organiskt marknadsföra ditt företag på Instagram. [Elektroniskt]. Danmark. Tillgänglig:https://www.expertvalet.se/blogg/2017/12/20-tips-foer-att-organiskt-marknadsfoera-ditt-foeretag-paa-instagram[2019-01-03]

Instagram (2019). Skilj dig från mängden med Instagram. [Elektronisk]. Tillgänglig:https://business.instagram.com/getting-started?locale=sv_SE[2018-12-26]

 Karlsson, M. (2018). Instagram når milstolpen 1 miljard användare. Dagensanalys.se [Elektronisk]. Tillgänglig: https://www.dagensanalys.se/2018/06/instagram-nar-milstolpen-1-miljard-anvandare/[2019-01-08]

Kubbernus, C. Instagram Marketing Tips For 2019: 5 Advanced Strategies to Grow Your Instagram Quickly (2016). [Video Online]. https://www.youtube.com/watch?v=62m39XvtLcU[2019-01-08]

 Ready Digital AB (2019). Instagram för företag: Guide för att lyckas. [Elektronisk]. Stockholm. Tillgänglig: https://www.readydigital.se/instagram-foretag/

Viggeborn, A. (2018). De 4 viktigaste sociala medierna år 2018. Beatly.com [Blogg]. 11 april. https://www.beatly.com/blog/sv/de-4-viktigaste-sociala-medierna-ar-2018[2018-12-27]