Grundläggande Grafisk Kompetens
Hjälper Dig Att Sticka Ut I Mängden.

M. Salekärr
Högskolan Väst
AIM401, 2015/2016

Grafik som ett plus i kanten

I Göteborg finns i skrivande stund över 40 byråer som titulerar sig kommunikationsbyrå (Byrålistan, 2016). Det är vida känt i kretsen att de som arbetar på byråerna ofta startar egna  byråer, byter jobb emellan byråer eller helt enkelt börjar frilansa. Om en byrå i dagsläget vill stå sig konkurrenskraftig börjar det bli mer och mer avgörande att man som byrå kan erbjuda alla delar av ett projekt. Om en PR- byrå måste ta in extern hjälp varje gång det skall skapas en ex. eventinbjudan kan det i kundens läge kännas bättre att veta att byrån de anlitar kan stå även för sådana bitar av ett projekt. Detta blir både mer tidseffektivt och skapar inga mellanhänder där saker kan falla mellan stolarna eller glömmas bort. Även vid simpla korrekturer blir det mer effektivt skött, än som när jag själv arbetade inför ett event: Extern art director som fick direktiv från mig och mina kollegor, vi fick direktiven från en reklambyrå, som i sin tur förde dialog med kunden.

Grafisk kompetens ger ett helhetsintryck

En grundläggande grafisk kompetens är egentligen ett begrepp som är hur brett som helst, för att citera Kaj Johansson, Peter Lundberg och Robert Rydberg “Det täcker alla steg som tas för att framställa en trycksak” (Grafisk Kokbok- Guiden till Grafisk Produktion, 2008). Vi talar alltså om skiss, fotografering, retusch, textframställning, design, val av format och mycket mer. I Grafisk Kokbok- Guiden till Grafisk Produktion (Johansson, Lundberg & Rydberg, 2008) redogörs också för hur många delar en produktion kan innefatta, och vilka delar som skulle kunna förändra kostnadsförslag. Hur undviker man egentligen eventuella tillkommande kostnader? Planering. Alltid en noga planering och gärna listor man kan stämma av med.

Som en byrå med viss grafisk kompetens kan man enkelt framställa idéer och förslag, men framför allt behöver man inte hejda sig i den kreativa processen. Man kan inför kommande pitcher göra enklare designer av grafik man klarar av att hantera och i ett tidigt läge presentera detta för befintliga eller kommande kunder, från start kan man lämna ett helhetsintryck som gör att man blir mer eftertraktad och följaktligen kan vinna fler uppdrag. Självklart är det lika viktigt att framstå som en professionell grafisk designer även om man bara gör enklare grafik, för att framstå som professionell räcker det ofta att man bara är väl påläst om kunden och kundens situation. Att Richard Grefé beskriver detta som designerns skyldighet gentemot kunden och förklarar det såhär:

“A professional designer shall acquaint himself/herself with a client’s business and design standards […]” (2008, Professional Practices in Graphic Design: Standards of Professional Practices)

Grundläggande steg

Steg som är bra att ta sig igenom lite grundläggande delar kan vara; komposition, färg, förbereda för tryck och liknande. Men först och främst; vad gör du troligtvis bäst? Vad gör du helst? Vad gör dit företag oftast? Vad vi behöver komma fram till är: behöver du lära dig grunder i film, foto eller kanske 3D, eller inom bara ett område? Här tar vi oss igenom lite tips och trix för att känna en liten stabilitet inom foto och grafisk design. Först ut, en crash course i grafisk design:

d2450b433f9a8a197ede61e8f18791f7

Gillar du tanken med infographics men vet egentligen inte så mycket om dem? Eller än värre, känner du inte kreativiteten flöda? Kolla in den här filmen så får du lite olika förslag på till vad och hur man kan göra infographics (man kan skapa både statiska eller rörliga, det beror på hur snabbt man greppar programmen):

https://youtube.com/watch?v=IxumhXTD9o4

För att göra sina egna, statiska infographics kan man använda t.ex. Canva, ett gratis onlineverktyg där du enkelt och smidigt kan göra enklare grafisk element och dokument. Kimberly Ann Jimenez lär dig att skapa en infographic i Canva, titta här:

För wannabe-fotografen

Vi går vidare till bildens form och uppbyggnad, för den som hellre använder kameran i första hand. Del 1; vad vill kunden ha? En bild kan användas för att illustrera, informera, skoja, förklara och mera. Därefter behöver vi fastställa målgrupp och ändamål, “Bilder bygger budskap” (Bergrström, 2012) så det är viktigt att veta vad man vill. Visst, man kan välja mångt och mycket efter magkänsla, men det ger en viss tyngd om man har funderat lite grann på komposition och vad bilden berättar (allt är relativt såklart, beror på ändamålet för bilden, om det är mer av en grafisk komponent eller om den innehåller text osv.). I Effektiv Visuell Kommunikation (Bergström, 2012) har du flera matnyttiga stycken som behandlar själva formen och uppbyggnaden av en bild. 5 punkter som kan vara värda en extra tanke och lite medvetenhet inför fotografering:

  • bildkomposition
  • bildbeskärning
  • kameravinkel
  • belysning
  • redigering

Innan till exempel fotografering görs finns det en mängd andra förberedelser att göra, ett sätt att förbereda skulle kunna vara att följa dessa tips från Effektiv Visuell Kommunikation (Bergström, 2012):

  1. Fastställ vad det är för problem som skall åtgärdas.
  2. Sätt ett (eller flera) mål för arbetet.
  3. Red ut den nuvarande situationen, ex. finns det något som är direkt påverkat av resultatet?
  4. Var öppen och våga samarbeta med dina kollegor, i en kreativ process är man ofta sin värsta fiende.
  5. Se till så att alla inblandade är medvetna om mål, ambitioner och angelägenhetsgraden av produkten.
  6. Fundera på det här med censur, tråkigt men viktigt; vad kan visas och vad kan inte visas?
  7. I ett arbete med flera inblandade se till så att alla peppar varandra, så det inte blir dålig stämning som kan ge ett negativt avtryck på arbetet.

Måste man gå en kurs?

Så till den stora frågan: hur gör man då, för att skaffa sig grundläggande kunskaper inom bildhantering och liknande? Steg 1) skaffa ett Facebookkonto. Steg 2) Logga in och “Gilla” Moderskeppet. Med korta videos, blogginlägg och daglig uppdatering är det här i dagsläget ett av de enklaste sätten, Moderskeppet har varit en utbildare inom bild och grafik med den digitala lärplattformen Moderskeppet Guld, och man skulle kunna kalla deras Facebook lightvarianten av detta. Men för att enkelt utbilda sig på hemmaplan så är Moderskeppet Guld helt enkelt guld värt, tydligt, grundläggande och enkelt efter ditt egna schema kan du till exempel lära dig om layout, bildbehandling, foto och vilka kreativa verktyg som finns.

Vad som är ett självklart läromedel idag är Youtube, det finns mängder med videos med tips för videoredigering, bildhantering, fotografering och så vidare. Här följer några av mina personliga favoriter:

How to: Create a Simple Invitation with Photoshop:

Photoshop Manipulation Photo Effects Editing Tutorials: Man on Roof:

Tutorial Photoshop Sweet Purple Color Warm:

Avslutningsvis

För att skaffa sig lite kunskap och kött på benen inom grafisk kompetens handlar det om att ta sig tid till att och att vilja lära sig. Jag har satt ihop en lista med 10 övningsuppgifter (5 för fotografering och 5 för grafisk design) som kan vara bra att göra. Mycket nöje!

För fotografering:

  1. Börja att ta kort ur, för dig, nya vinklar. Uppifrån, nerifrån, inzoomat, utzoomat osv.
  2. Fotografera i olika ljus: lampor, dagsljus, utomhus, inomhus, morgon osv.
  3. Träna på enklare redigering; kontraster, ljus, opacitet osv.
  4. Friläggning och bildmanipulering.
  5. Lek med färg och form blandat med fotografi.

Boktipset: Effektiv Visuell Kommunikation

För grafisk design:

  1. Börja testa olika former, format, storlekar och färger.
  2. Träna på att komponera bild, symbol och text till en helhet.
  3. Gör en eventinbjudan (ex. text och bild) för digitalt utskick.
  4. Gör en eventinbjudan (ex. text och bild) för tryck, och lär dig förstå skillnaderna i inställningar för tryck och digitalt.
  5. Sätt ihop en infographic för ett av dina projekt, eller som kundcase.

Boktipset: Grafisk Kokbok- Guiden till Grafisk Produktion

 


 

Referenser:

Bergström, Bo. 2012. Effektiv Visuell Kommunikation. 8 uppl. Estland: Carlsson Bokförlag

Byrålistan – http://www.byralistan.se

Grefé, Richard. 2008. Professional Practices in Graphic Design: Standards of Professional Practices. 2 uppl. New York: Allworth Press

Hitzugaya, Beyz. 2014. Tutorial Photoshop Sweet Purple Color Warm. Tillgänglig 160118 https://www.youtube.com/watch?v=w4-KaIO9NJk

It’s Three Thirty. 2014. How to: Create a Simple Invitation with Photoshop. Tillgänglig 160118 https://www.youtube.com/watch?v=NywkkgKtxXA

Jimenez, Kimberly Ann. 2014. How to Create Infographics (The Ultra- Simple & Easy Way). Tillgänglig 160118 https://www.youtube.com/watch?v=nShmwzh879g

Johansson, Kaj, Lundberg, Peter och Rydberg Robert. 2008. Grafisk Kokbok: Guiden till Grafisk Produktion. 3 uppl. Malmö: Bokförlaget Arena

Kumar, Arun. 2015. Photoshop Manipulation Photo Effects Editing Tutorials: Man on Roof. Tillgänglig 160118 https://www.youtube.com/watch?v=ntcg8QjGs9w

Lovett, John. 1999. Elements and Principles of Graphic Design [Elektronisk] Tillgänglig 160118 https://se.pinterest.com/pin/454371049880236957/

Moderskeppet på Facebook – https://www.facebook.com/moderskeppet

Nouwsourcing.com. Infographic: Psychology of Color. Tillgänglig 160118  http://nowsourcing.com/blog/wp-content/uploads/2012/01/psychology-of-color.pdf

Vcrwda. 2013. The Best Animated Infographics of the World. Tillgänglig 160118 https://www.youtube.com/watch?v=IxumhXTD9o4

 


Av:

Salekärr, Matilda. 2015/2016. Grundläggande Grafisk Kompetens Hjälper Dig Att Sticka Ut I Mängden. Högskolan Väst: AIM401

matilda.salekarr@gmail.com