Effektivare arbetssätt – välj rätt färger

Av: Aylin BayarI detta dokument kommer jag att förklara fördelarna med att kombinera InDesign och Illustrator och även förklara hur färg fungerar samt hur man hittar rätt färger som passar med varandra. Syftet är att förstå kombinationen mellan Illustrator och InDesign samt få en förståelse för hur man ska arbeta med färg för att skapa en snygg grafik. –More–

Adobe InDesign & Adobe Illustrator
Moderskeppet (2018) beskriver att Adobe InDesign är ett verktyg som hjälper formgivare att skapa visitkort, e-böcker, kataloger m.m. Vidare skriver Moderskeppet (2018) att InDesign hjälper dig att bygga din layout, allt ifrån att montera dina bilder till att sätta samman rätt typografi.

 Nästan alla logotyper, ikoner, informationsgrafik och skyltar är skapade i Illustrator (Moderskeppet, 2018). Illustrator jobbar på ett unikt sätt med vektorgrafik, vilket betyder att varje objekt är definierat via fästpunkter och banor. Detta gör att man kan förstora och förminska det precis som man vill utan att tappa kvalité (Moderskeppet, 2018).

Kombinera InDesign & Illustrator
Att kombinera dessa programmen är super lätt, men kanske inte något man tänker på om man är ny i Adobe programmen. När jag säger kombinera programmen så menar jag att man exempelvis kan bygga vektorgrafik i Illustrator och sedan länka in det i ditt InDesign dokument. De ändringar som man gör i Illustrator kommer att uppdateras i InDesign, vilket gör det lättare att arbeta effektivare och det sparar otroligt mycket tid.

Länkad & inbäddad
Adobe (2018) beskriver att ett effektivt sätt att arbeta med flera dokument är att använda sig av länkad fil. Vidare skriver Adobe (2018) att länkade bilder kopplas till dokumentet men förblir oberoende av dokumentet. Detta gör att filstorleken blir mindre, det är lätt att uppdatera alla länkar samtidigt samt att original versionen sparas i den slutliga exporterade filen.

Adobe (2018) beskriver att en inbäddad fil kopieras till dokumentet i full upplösning vilket ger dokumentet en större filstorlek. Vidare skriver Adobe (2018) att man kan styra versioner och uppdatera den inbäddade filen när som helst.

Länkpanelen
I länkpanelen kan man även se om filen har blivit ändrad ellerom filen saknas (Adobe, 2018). Ändrad talar om att det finns en nyare fil än den som används i dokumentet, detta gör att man lätt har koll på om filen är ändrad men inte uppdaterad. Det kan också hända att bilden inte längre finns på den plats som den från början importerades ifrån. Adobe (2018) förklarar att man då måste länka om den för att berätta för dokumentet att filen möjligtvis har bytt plats. Detta är ett väldigt effektivt sätt där programmet talar om för dig vad du behöver göra och det är lätt att gå emellan programmen för att ändra och uppdatera din fil. Att kunna gå tillbaka och justera är alltid användbart eftersom man oftast kommer på nya tankar och idéer under processens gång när man sitter och skapar olika grafik och layouts.

Färg
Wideskott (2014) skriver att färg är ett mäktigt verktyg att använda som designer. Vidare skriver Wideskott (2014) att en bra början när man ska ta fram ett färgschema är att hitta max 5 färger som går att kombinera. Analoga paletter är färger som ligger nära varandra på färghjulet, dessa färger kan uppfattas som lite kontrastlösa då färgerna är så pass lika (Wideskott, 2014). Analoga färger är lätta att arbeta med eftersom det inte finns så stor differentiering i nyanserna och även för att färgerna är väldigt enhetliga (Wideskott, 2014).

Wideskott (2014) beskriver att komplementära färger är färger som sitter mittemot varandra i färghjulet, dessa används för att få en känsla av balans. Vidare skriver Wideskott (2014) att triadiska metoden består av tre huvudfärger som ligger jämnt fördelat på hjulet, här måste man ta hänsyn till flera nyanser och det kräver med eftertanke och experimenterande för att få ett bra resultat.

Här är ett exempel på hur färger har används tidigare för att få deras logga att sticka ut (Wideskott, 2014).


Ska man exempelvis skapa en grafisk profil till ett företag så är det bra att veta hur färger fungerar, det finns även ett par värdefulla verktyg som man kan ta hjälp av för att underlätta färgvalet.

  • Color Tool
  • Adobe Color CC
  • Material Design Color Palette Generator
  • Open Color
  • Color Hunt

Tutorial (grunderna i programmen krävs)

Bygg ditt egna mönster med rätt färger och nyanser samt lär dig hur man kan kombinera InDesign och Illustrator för att få ett effektivare arbetssätt.

Steg 1 – Hämta och spara ikoner
När vi nu ska skapa vårt mönster så måste vi tänka ut vilket typ av mönster vi ska skapa. På företag har man oftast en grafisk profil att följa, där man kanske redan har bestämda vektor assets som man ska använda sig utav. Men jag utgår från att man får välja helt fritt här. Jag tänkte göra ett höst mönster så jag kommer att använda olika former av löv och blad. Man kan skapa egna ikoner men jag väljer att hämta färdiga från www.flaticon.com

Hämta dina ikoner från https://flaticon.com (EPS-filer=Illustrator). Tänk på att dina olika ikoner ska ha någorlunda lika bredd för att mönstret ska bli jämt och fint.

Steg 2 – Ladda in dina ikoner
När jag sparat ner mina EPS-filer på löv och blad så laddar jag in dom i ett A4 i Illustrator. Testa dig fram med storleken.

Steg 3 – Bygg ditt mönster
Bygg ditt mönster på hela A4 ytan.

Tips när du bygger ditt mönster:

  • Använd kopiera och klistra in för att duplicera ikoner
  • Rotera, förminska och förstora för att få ett mönster som är varierande
  • Var inte rädd för luft – bygg inte ditt mönster för tätt
  • Använd piltangenterna för att placera ikonerna lättare

Steg 4 – Stansad bana
Vi ska nu lägga en stansad bana. Markera allting med den svarta pilen.

 

Objekt -> Stansad bana -> Skapa

Steg 5 – Övertoning
Vi lägger sedan på en övertoning (gradient) över alla objekt. Tänk på vilka färger du väljer, analoga eller komplementära? Ta gärna hjälp av de verktygen som jag tipsade om för att hitta en bra balans mellan bakgrund och mönster.

Steg 6
Spara din EPS-fil.

Steg 7 – Öppna ett A4 i InDesign
Öppna ett A4 dokument i InDesign och skapa en övertoningsruta som har samma övertoningsfärg som ikonerna.


Ett tips är att låsa lagret för att vara säker på att bakgrunden ligger där den ska.

Därefter kan vi skapa ett nytt lager och montera (cmd+D) in vårt lager som en EPS-fil.

Steg 8 – Blandningsläge
För att få vårt mönster att passa in med bakgrunden så kan man använda sig av ett blandningsläge som heter Multiplicera.

Markera ditt mönster lager och gå in på Objekt -> Effekter -> Genomskinlighet > Multiplicera

Nu har du byggt ditt mönster och länkat in det i InDesign!

Länka mellan programmen
När vi monterade in våran EPS-fil så betyder det att ändringar som görs i vår EPS-fil kommer automatiskt att uppdateras i vår InDesign fil. Om programmet inte vill uppdatera automatiskt kan man gå in på länkar på sidan och dubbelklicka på den lilla rutan som kommer upp så kommer den att uppdatera dina ändringar.

Jag tycker det är smidigt att arbeta såhär eftersom det är lättare att hantera det grafiska i Illustrator och layouten i InDesign.

Referenser

Moderskeppet (2018). InDesign är ditt verktyg för trycksaker. [Elektroniskt] Tillgängligt: https://moderskeppet.se/kunskap/indesign/om/(2018-11-02)

Moderskeppet (2018). Adobe Illustrator är illustratörens verktyg. [Elektroniskt] Tillgängligt: https://moderskeppet.se/kunskap/illustrator/om/(2018-11-02)

Flaticon (2018). [Elektroniskt] Tillgängligt: https://flaticon.com(2018-11-03)

Adobe (2017). Sätt att kombinera objekt. [Elektroniskt] Tillgängligt: https://helpx.adobe.com/se/illustrator/using/combining-objects.html(2018-11-04)

Adobe (2017). Hantera länkar och inbäddade bilder. [Elektroniskt] Tillgängligt: https://helpx.adobe.com/se/indesign/using/graphics-links.html(2018-11-04)

Wideskott, Anders (2014). Att ta fram ett färgschema. [Elektroniskt] Tillgängligt:https://www.republic.se/artiklar/fargschema/(2018-11-05)