Gustaf Gustafsson

En liten SEO Guide för nybörjaren går igenom vad SEO är för något, och ger dig konkreta tips på hur du själv kan jobba med det.

Vi börjar ifrån början. SEO är en engelsk förkortning som står för Search Engine Optimization, på svenska sökordsoptimering, eller sökmotoroptimering. Det är precis som det låter man optimerar hemsidor så att sökmotorer tycker om dem och på det sättet så belönas man med ranking i dem.

Enligt Westergren (2013) så är målet med SEO att hamna högt på sökmotorerna på de sökord som är mest relevant och populära för din hemsida. På det här sättet så kan du både driva besökare till din hemsida och tjäna pengar på det. Den här guiden kommer bara att fokusera på google eftersom dem har en total marknadsdominans i Sverige enligt Bråth och Wahlgren (2013, s.14) så görs 97% av svenskarnas sökningar på google. Enligt Boutet och Quoniam (2012) så är google lika dominerande i Frankrike där 90% använder google för att söka information före något annat och även globalt sett så är dem dominerande med 67% för datorer och 92% på mobila och bärbara enheter (Netmarketshare, 2015).

Varför är det då viktigt med sökmotoroptimering? Tänk så här istället, varför ska du göra en hemsida om ingen kommer hitta den? I en studie med 1,403 personer visade att 90% av användarna inte brydde sig om sökningar mer än till tredje sidan. Andra undersökningar visar att den genomsnittliga internet användaren bara bryr sig om att klicka på resultaten som kommer på första sidan ( Boutet och Quoniam , 2012).

På första sidan så är det också en väldigt skillnad på klickfrekvensen där 32,5% av användarna klickar på första resultatet och på fjärde resultatet klickar bara 8,1% skriver Bråth och Wahlgren (2013, s.21) i Guldläge på nätet. För att se hela topp 15 listan så finns den på: https://chitika.com/google-positioning-value

För att förstå vad SEO handlar om så måste man först reda ut hur en sökmotor fungerar.  Bråth och Wahlgren (2013, s.13) menar att en modern sökmotor består av två komponenter och det är: En spindel som samlar information om sidor på webben även kallat “Crawling”. Det andra är ett sätt att presentera den här informationen.

Randy Fishkin (2015) förklarar crawling: Föreställ dig internet som ett nätverk av stopp i en storstads tunnelbanesystem där varje stopp är som ett unikt dokument. Sökmotorerna behöver ett sätt att ” Crawla ” hela staden och hitta alla hållplatser längs vägen , så att de använder den bästa och smidigaste vägen – Länkarna.

Länkarna gör så att sökmotorernas spindlar och robotar kan nå dem här nya stoppen ( “hemsidorna” ) när dem gjort detta så tolkar dem koden och sparar den och förvarar dem i en databas så att dem kan hämtas fram sedan  när någon söker (Fishkin , 2015).

Av alla dessa resultat som finns nersparat i en databas någonstans måste också rangordnas, en sökmotor presenterar inte alla resultat upp och ner utan raknar resultaten utifrån popularitet och relevans. Enligt Fishkin (2015) så betyder relevans för en sökmotor mer än att bara hitta en sida som innehåller rätt ord, även om det var så det fungerade förut och användaren fick fram ett överflöd av resultat. Men sökmotorerna har förbättrats genom åren och använder sig av 100 tals faktorer för att avgöra sidors relevans menar Fishkin (2015).

När man pratar om SEO så kan man dela in det i tre stycken kategorier: Analysen, On Page och länkstrategi  (Bråth och Wahlgren , 2013, s.15). Analysen innebär att hitta sökorden man vill optimera sin sida för, hur ser konkurrensen ut och kommer din optimering leda till en bra avkastning på din investering (Bråth och Wahlgren , 2013, s.15) Onpage faktorerna är som det låter, dem faktorerna som finnas på sidan man optimerar och det kan vara hur man använder sitt sökord eller nyckelord som man också kallar det för(Khraim,  2015, s.78). Off page delen handlar om att få andra att länka till dig, genom att andra gör detta så får din hemsida förtroende hos sökmotorerna och belönas med rankning (Bråth och Wahlgren , 2013, s.16).

För att dra en liknelse så fungerar google ungefär som den akademiska världen, desto fler som citerar en vetenskaplig artikel desto tyngre väger den (Bråth och Wahlgren , 2013, s.50). Alltså ju fler som länkar till dig så stiger din hemsida i popularitet,  detta är inte så konstigt eftersom grundarna Larry Page och Sergey Brin själva kommer ifrån en akademisk bakgrund och studerade på Standford University samtidigt. (https://www.google.se/intl/sv/about/company/ ). Google analyserar inte bara kvantiteten av länkar utan även vilka som länkar till dig , får du en länk ifrån en populär site i googles ögon, så kommer du få mer länkkraft än om du får massor av skräplänkar (Åberg, 2009). Så skulle man kunna förenkla hur google fungerar, men varje år så uppdaterar sökjätten sina algoritmer omkring 500-600 gånger, en del är små men ibland kommer det större förändringar som Google Panda och Google Penguin som påverkar sökresultaten avsevärt (Moz, 2015).

En liten SEO Guide för nybörjaren kommer främst att fokusera på onpage faktorer och ge dig enkla tips för hur du kan optimera din hemsida. Så nu när jag förklarat lite vad SEO handlar om så kommer själva guiden att börja. Men innan vi börjar så vill jag höja ett varningensfinger, när du ska optimera en hemsida så måste det ske naturligt, alla sätt som det går att optimera en sida för så kan även google använda det emot dig och straffa din hemsida , så låt optimeringen ske naturligt, oförutsägbart och enkelt Anderson (2015. s.60).

Nyckelordsfasen
Denna guide kommer som sagt främst att handla om on-page optimeringen men jag måste ändå gå igenom den här fasen eftersom den är nödvändig för att göra en bra sökordsoptimering och det är detta som man startar med (Bråth och Wahlgren, 2013, s.19). Att hitta rätt sökord handlar om att man ska optimera för lönsamhet, du ska egentligen tänka bort både SERP (sökresultat) och trafik utan istället vad som ger dig bäst lönsamhet. Bråth och Wahlgren (2013, s.19) förklarar att en sajt som säljer cyklar och använder sig av nyckelord som cyklar och montainbike. Ordet cyklar har högre konkurrens och fler som söker efter just cyklar än sökorden köp mountainbike. Men det sistnämna har en högre konverteringsfrekvens (alltså sannolikheten för att någon verkligen köper en cykel som besöker sidan är större) eftersom den här affären säljer just mountainbikes (Bråth och Wahlgren, 2013, s.19). Enligt google keywordplanner så görs 12 100 sökningar på ordet cyklar och och på ordet köp mountainbike görs bara 30 sökningar per månad, och på sökorden köpa mountainbike så görs 260 sökningar per månad och 1900 gånger söks det efter orden köpa cykel. Så Ur lönsamhetsperspektivet som (Bråth och Wahlgren ,2013, s.19) nämner så skulle inte jag valt att optimera för ordet cyklar, eftersom man vill inte bara ha besökare till sin hemsida utan man vill också att personerna som besöker din hemsida ska köpa det du säljer , så tolkar jag det som att man ska välja mer specifika sökord än generella. Dem specifika sökorden drar inte lika mycket trafik som det generalla sökordet men du får rätt trafik, du får personer som vill köpa en din produkt.

Westergren (2009) menar att man ska börja med att fokusera på enkla ord för att sedan att gå till att optimera sidan för mer konkurrensutsatta ord. Istället för att optimera för webbyrå, optimera istället din sida för webbyrå göteborg.  

För att komma igång och hitta sökord så finns följande tjänster:

Google Adwords Keyword planner https://www.google.se/adwords/
Du måste skapa ett adwords konto för att få tillgång till detta verktyg. Men väl där inne så kan du kolla hur många som söker på ett nyckelord och även få förslag på liknande ord som användare söker efter.

Keywordtool http://keywordtool.io/
Keyword tool är ett gratisalternativ, här kan du skriva in ett ord och få fler förslag på vad användare söker efter, men dem erbjuder ingen statistik över vad personer söker efter, iallafall inte för registrerad användare.

Google suggest
Gå in på google och börja skriva ditt tänkta nykelord och se vad google föreslår för dig, förslagen du får där är ord som det söks på.

Onpage optimering
Här kommer lite tips på hur man kan göra för att optimera sin hemsida för google.

Användarvänlighet
Jag väljer att döpa den första onpage optimeringen till användarvänlighet, och den innefattar ett flertal faktorer.

Sitespeed
Den första punkten är hastigheten för din webbsida. Google Webmaster Central blog (2010) skriver att laddningstid numera är en ranking faktor. Dem menar att snabbare hemsidor skapar mer nöjda besökare och genom egna studier:  http://googleresearch.blogspot.se/2009/06/speed-matters.html

Så har det visat sig att besökare spenderar mindre tid på en hemsida om den är för långsam. Hur kan man då se om sin hemsida är för långsam och vad kan man göra åt det?
Här kommer återigen ett verktyg och det är googles egna PageSpeed insights https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

google pageinsights verktyg

Skriv in din hemsida och se hur snabb den är. Det bästa med det här verktyget är att den ger dig konkreta förslag på vad du kan göra för att optimera hastigheten. Jag skrev in adressen till min egen hemsida www.gustafgustafsson.se och då får jag betyget 58 / 100 på mobila enheter på hastigheten och 100 / 100 på användarvänligheten på mobila enheter.

Gustaf Gustafsson Webbdesigner

Nu har inte jag optimerat hastigheten på min hemsida något vidare, men av tidigare erfarenheter så brukar man få ett bättre resultat genom att optimera sina bilder och jag använder mig av Chris Coyier (2012) inställning till detta, göra enkla saker som inte är tidskrävande men som gör stor skillnad på hastigheten.

Saker som gör stor skillnad , enligt Chris Coyier

  • Användning av http compression / GZIP
  • Använd caching
  • Optimera bilder, gör dem gärna till CSS-Sprites.
  • Kompinera dina javascripts filer till en, samma med css.

Vill du veta mer, så kan du även kolla igenom videon här:

Mobilvänlighet
Sedan den 21e april i år (2015) så är mobilvänlighet en ranking faktor hos google (Makino och pha , 2015).  Den här algoritmen kommer att ge mobilvänlig sidor bättre ranking på mobila enheter (Makino och pha , 2015). Återigen så visar google hur viktigt dem anser att användarvänligheten på en hemsida är, så har du inte en mobilvänlig hemsida eller en responsiv idag så kommer din sida att hamna längre ner i SERP. Så är din hemsida inte mobilanpassad idag, se till att göra den mobilanpassad.

Här finner du lite grundläggande information om responsiv Läs mer om responsiv design

Sidtitel
Sidtitel, precis som det låter titeln på sidan som man skriver innanför html-taggen <title>Det här är en titel</title> och det är också dem titlarna som visas upp bland sökresultaten när man “googlar”. Enligt Google Webmasters (2011, s.4) så ska man skapa relevanta och unika titlar för sina sidor. Att sätta rätt titel är bland det viktigaste man kan göra för onpage optimering om du gör det på rätt sätt ( Anderson, 2015. s.41) .

Självklart så ska ditt viktigaste nyckelord finnas med här, både för att google ska förstå vad din sida handlar om, men också för besökaren ska göra det. Skriv inte mer än 64 tecken för det kommer ändå inte att synas i google och se också till att ha unika titlar för varje sida som du skapar (Westergren, 2014). Ett annat tips är också att ha sitt nyckelord så tidigt som möjligt i titeln, men det viktigaste är att man iallafall har med sitt nyckelord i titeln (Anderson, 2015. s.42) Som ni på bilden ovan så innehåller alla sökresultaten ordet sidtitel eller någon variant på det. Inom SEO Branschen så är dem flesta överens om att titel taggen är den enskilt viktigaste Onpage faktoren, så se till att göra det rätt. (Bråth och Wahlgren, 2013, s.58)

Bästa Praxis för titlar enligt Google Webmasters (2011, s.5)

  1. Beskriv sidans innehåll korrekt undvik titlar som sida1 eller namnlös och så vidare, beskriv vad hemsidan handlar om.
  2. Skapa unika titlar för varje sida detta hjälper google att urskilja dem olika sidorna.
  3. Korta och beskrivande titlar som jag nämnt tidigare så kan man inte skriva hur långa titlar som helst. Undvik att använda för många sökord.

Rubriker
Enligt sökmotorkonsult.se så ska man tänka att en hemsida är lite som en tidning, när man skriver en artikel så har man alltid en huvudrubrik och är det en längre artikel så kan använda sig av flera undertitlar h2-h6. Sökmotorkonsult.se menar också att man endast ska ha en huvudrubrik, alltså html-taggen <h1></h1>. Mat Cutts förklarar kort hur googles spam team ser på detta.

Precis som i sidtiteln så vill du också ha med ditt sökord här och det ska också sammanfatta vad innehållet handlar om på sidan. Ett tips är att inte ha din logotyp eller företagsnamn inom din h1 tagg på alla sidor. Huvudrubrikens uppgift är att beskriva innehållet på sidan, och det misslyckas du med om alla sidor har samma huvudrubrik (Bråth och Wahlgren, 2013, s.49)

Bästa Praxis för titlar enligt Google Webmasters (2011, s.20)

  1. Tänk att du skriver en översikt. Använd dig av en struktur med underrubriker. Tänk dig att du skriver en längre rapport.
  2. Använd rubriker sparsamt undvik att ha för många rubriktaggar, ha inte all text i rubriktaggar. 

Meta description
Är det som syns under rubrikerna när du ser resultaten i google. Det är en kort beskrivning av din hemsida. Här råder det delade meningar om det är en rankningsfaktor eller inte. Men eftersom den här texten visas upp i resultaten i google så är det viktigt att skriva en sammanfattande och säljande beskrivning till vad din sida handlar om, för det kan leda till att folk klickar på ditt resultat framför någonannats (Bråth och Wahlgren, 2013, s.59) Det är precis som i titlar och rubriker också viktigt att ha meta description för varje enskild sida. Tänk på att hålla texten mellan 40 – 150 tecken  (Westergren, 2015). Så här skriver du en bra meta description för din sida om du säljer eller marknadsför något. Börja med produkten, sedan uppmana till något och sen avsluta med ditt företagsnamn (Westergren, 2015).

Bästa Praxis för Meta description enligt Google Webmasters (2011, s.6)

  1. Sammanfatta sidans innehåll Använd dig av en beskrivning som både är informativ och intresseväckande.
  2. Använd unika beskrivningar för varje sida Detta underlättar både för google och för dina användare.

Har du orkat läsa ända hit så hoppas jag du börjar se ett mönster om hur man ska jobba. Skapa unikt och relevant innehåll som har ett värde för besökaren och inte bara för sökmotorn.

URL:er
Westergren (2015) menar att använda sitt nyckelord i sin url har en viss inverkan på ranking i sökmotorer. Riktlinjer för url:er är att hålla dem korta och relevanta och inte mer än 70 tecken inklusive domännamnet. Enligt google Webmasters (2011, s.8) så är det bra att inte ha för långa url:er för att det är förvirrande för användaren, det blir också svårt att komma ihåg länken.

Så här ser en dålig url ut på en blogg exempelvis:
www.dinhemsida.se/default.asp?info=112220&params=afbngrcdef&sida=3

Ta dig tid och namnge dina url:er och var relevant
www.dinhemsida.se/ditt-blogginlagg

Westergren (2015) menar att man ska konvertera åäö till aao och att det också är bra att separera ord med bindesstreck.

Bästa Praxis för URL:er enligt Google Webmasters (2011, s.9)

  1. Använd ord i webbadressen undvid onödiga parametrar och session=id och sådant.
  2. Enkel katalogstruktur Undiv kataloger som inte har någon koppling till innehållet.

Filnamn och Alt-taggar
När google läser av en sida och analyserar den, så är det den gör, den läser. Google kan ju inte se bilderna och för att dem ska förstå vad vår hemsida handlar om är det viktigt att vi ger dem den informationen som dem behöver och för att göra detta så läser google av filnamn, alt-tagg och titeltagg och bildtext som finns i anslutning (Bråth och Wahlgren, 2013, s.66). Återigen, du vill ha med ditt sökord här, men glöm inte av att vara relevant. Bråth och Wahlgren ( 2013, s.66) menar att det kan verka lockande att skriva något som inte syns på bilden eftersom google inte kan analysera bilderna, men gör inte det, google kontroller hemsidor ibland manuellt och då vill du inte ha fuskat med detta. Så försök att få med ditt sökord i både alt och filnamn och var så naturlig och relevant som möjligt.

Bästa Praxis för bilder enligt Google Webmasters (2011, s.19)

  1. Använd korta och beskrivande filnamn och alt-texter
  2. Skriv alt-taggar när du använder bilder som länkar Undvik att bara använda bilder för sidans navigering
  3. Lägg till en sitemap för bilder

Ankartexter
Vad är det för något? Jo, det är den klickbara texten som finns inuti en länk. Vi skriver den innanför taggen

<a href=”http://www.randomhemsida.com”>Hej, jag är en ankartext</a>

Men det som vi användare ser är bara texten:

Hej, jag är en ankartext.

Enligt Varfis (2014) så är ankartext ur ett SEO perspektiv en otrolig viktig faktor för att bedöma relevans. Ankartexten ska innehålla nyckelordet som du optimerar din hemsida för precis, som titeln, rubriker, alt-taggar och filnamn.

Här kommer lite tips på hur du ska tänka på detta. Skriv inte “Klicka här” när du länkar iväg till en sida, det säger inte så mycket om ämnet och vart någonstans man skickas som besökare (Google Webmasters, 2011, S.19). Undvik också att använda samma ankartext för många gånger, för då kommer tillslut google förstå att du manipulerar för att försöka hamna högre upp bland sökresultaten (Varfis, 2014).

Bästa Praxis för ankartexter enligt Google Webmasters (2011, s.19)

  1. Beskrivande text undvid att använda “klicka här
  2. Kort och koncist
  3. Formatera så att länkar är lätta att urskilja

Innehållet på din hemsida
Enligt Google Webmasters (2011, s.14) så får intressanta webbplatser självmant erkännande. Content is king menar Bråth och Wallgren (2013, s.50) och att det fungerar lite som ett ordspråk inom SEO världen. Som jag har nämnt tidigare så belönas relevans och hur unikt ditt innehåll är och faktum är att sidor som använder sig av kopierat innehåll straffas av google (Bråth och Wallgren (2013, s.50). Ett tips är att hålla din hemsida levande och ofta uppdatera den och att du utökar antal sidor, Bråth och Wallgren (2013, s.51) menar att det brukar kallas för att “Sökresultaten förtjänar färskhet” Dem menar på att nyheter behöver vara färska för att vara nyheter, så uppdatera din sida ofta för det gillar google. Bråth och Wallgren (2013, s.51) menar även på att man sidor med en tydlig profil , prioriteras mer av google. Dem menar att det är ofta så att en hemsida placeras bättre om man är en specialist framför generalist.

Så om du skapar mer intresseväckande, användbart innehåll påverkar det antagligen webbplatsen mer än några av dem tidigare faktorerna (Google Webmasters, 2011, s.14) Tänk på vilka ord som en användare kan tänkas att söka på när dem försöker hitta ditt innehåll (Google Webmasters, 2011, s.14)

Bästa Praxis för innehåll enligt Google Webmasters (2011, s.19)

  1. Skriv lättläst text
  2. Håll isär ämnen
  3. Nytt och unikt innehåll
  4. Sist men inte minst Skapa innehåll för användaren och inte sökmotorn.

Sammanfattning
Dem två orden som genomsyrar den här texten är ordet relevant och unikt och även att det ska ske naturligt. Skriv inte ut ditt nyckelord i varje rubrik och alt tagg tex, återigen låt det ske naturligt och oförutsägbart.
Testa att lägga in ditt nyckelord i följande på din hemsida:

  1. Titel.
  2. Rubriker <h1> och underrubriker.
  3. Använd nyckelord som beskriver bilder, både alt-tagg och filnamn.
  4. Skriv beskrivande URL:er  t.ex www.dinhemsida.com/ditt-nyckelord
  5. Skriv meta description. En för varje sida.
  6. Låt ditt nyckelord finnas med i en ankartext.

När du har gjort det, testa sedan det här verktyget och se vad du får för resultat för din onpage optimering.

Skrivet av : Gustaf Gustafsson

Källor:
Chris Coyier. 2012. Let’s Do Simple Stuff to Make Our Websites Faster
[Elektronisk tillgänglig:]
https://css-tricks.com/video-screencasts/114-lets-do-simple-stuff-to-make-our-websites-faster/

Charles-Victor Boutet, Luc Quoniam ,2012. TOWARDS ACTIVE SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION) 2.0 Journal of Information Systems and Technology Management [Elektronisk tillgänglig] http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1807-17752012000300001&script=sci_arttext

Gustav Åberg, 2009. Länkar och hur de värderas av Google [Elektronisk tillgänglig:] http://www.seo-guide.se/lankar-och-hur-de-varderas

Google Webmasters, 2011. Grundhandbok om sökmotoroptimering.[Elektronisk tillgänglig:]http://static.googleusercontent.com/media/www.google.se/sv/se/intl/sv/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-sv.pdf

Google https://www.google.com/intl/sv_SE/about/company/

Google Webmaster central blog. 2010. Using site speed in web search ranking[Elektronisk tillgänglig:] http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2010/04/using-site-speed-in-web-search-ranking.html

Hamza Salim Khraim, 2015. The Impact of Search Engine Optimization on Online Advertisement: The Case of Companies using E-Marketing in Jordan [Elektronisk tillgänglig]http://worldscholars.org/index.php/ajbm/article/view/676

Jim Westergren , 2013. SEO Förklarat.  [Elektronisk tillgänglig:] http://www.seo-guide.se/seo-forklarat

Jim Westergren , 2013. SEO Förklarat.  [Elektronisk tillgänglig:] http://www.seo-guide.se/filnamn

Magnus Bråth, Michael Wahlgren, 2013. Guldläge på nätet. Sökmotoroptimering för alla. Kalla kulor förlag

Moz, 2015. Google Algorithm Change History [Elektronisk tillgänglig:] https://moz.com/google-algorithm-change

Netmarketshare.Desktop Search Engine Market Share [Elektronisk tillgänglig: ] https://www.netmarketshare.com/search-engine-market-share.aspx?qprid=4&qpcustomd=0

Rand Fishkin and Moz, 2015.  Beginners-guide-to-seo [Elektronisk tillgänglig:] https://moz.com/beginners-guide-to-seo/how-search-engines-operate

Takaki Makino and Doantam Pha, 2015. Rolling out the mobile-friendly update[Elektronisk tillgänglig:] http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2015/04/rolling-out-mobile-friendly-update.html

Shaun Anderson, 2015. Hobo UK: SEO: A beginners guide. [Elektronisk tillgänglig:] http://www.hobo-web.co.uk/wp-content/uploads/Hobo-UK-SEO-Beginners-Guide-v3.pdf

Sökmotorkonsult.se. Sökmotorvänliga rubriker [Elektronisk tillgänglig:] https://www.sokmotorkonsult.se/sokmotorkonsult/skola/on-page/rubriker

Vagelis Varfis, 2014. A Basic Guide for Anchor Text. [Elektronisk tillgänglig:] https://blog.ahrefs.com/basic-guide-anchor-text/