Simon Karlsson | SGDIG13 | AIM400

Följande material är tänkt att ge en inblick i hur det fungerar att finansiera och driva igenom projekt med s.k. crowdfunding eller gräsrotsfinansiering. Materialet nedan inriktar sig på finansiering av långfilmer, men kan även appliceras på andra typer av projekt.

 

Inledning

Kostnaden för många former av medieproduktioner har under åren minskat, vilket även behovet av den större finansieringen gjort (Media Evolution, 2010). Idag kan allt fler driva igenom sina projekt på en begränsad budget. Men det betyder inte att det är gratis. Framförallt inte när det gäller att producera en långfilm. Vi ska titta vidare på hur man kan gå tillväga, vilka som tidigare lyckats och vilka verktyg som finns. Men vi börjar med en inblick i traditionell finansiering för långfilm.

 

Vad kostar en svensk långfilm?

I Sverige så har budgeten för långfilm ökat de senaste åren. År 2012 blev 25 miljoner kronor en ny standard för vad svensk långfilm kostar att producera (Dahlgren, 2013). Exempel på film med denna budget är Ulf Malmros långfilm Flykten till framtiden (Nykanen, 2015).

NamnlösBild: Voodoofilm.org

 

Vad är det som kostar?

En filmproduktion kräver mycket tid, och tid är pengar. För att genomföra inspelningen så effektivt som möjligt så gäller det att denna planeras väl. Ju fler problem som kan lösas i förväg med papper och penna, desto billigare kommer du undan. Men en inspelning kräver fortfarande mycket tid, om man vill uppnå ett bra resultat.

Under en inspelning använder man sig av filmarbetare som sköter kamera, ljud, ljus, samt skådespelare etc. Dessa personer ska ha lön för sitt arbete. En filminspelning skulle kunna jämföras med att driva ett företag i 25-30 dagar.

I planeringsfasen försöker man hålla sitt team litet med producent, manusförfattare, produktionsplanerare och regissör. Ofta är det dessa som väljer sitt inspelningsteam. Men det är långt ifrån alla inblandade i produktionen. Under inspelningen behövs det folk som sköter kostym, smink, scenografi, mat, transport etc.

Efter inspelningen ska det inspelade materialet synkas, klippas, mixas, färgkorrigeras osv. för att slutligen distribueras. Gäller det en film som kräver mycket efterbearbetning i form av visuella effekter så får man räkna in ännu fler folk. Kort sagt så är det alla människor och deras arbetstimmar som är en av de största kostnaderna. Bortsett från de saker som kan dra iväg i pris som ex. rättigheter till musik och material till studiobygge. Ulf Malmros Flykten till framtiden har det största och mest kostsamma studiobygget sedan filmerna om Arn (Nykanen, 2015).

Voodoofilm kan du se en lista på vem som gör vad i filmteamet för att få en uppfattning av hur många personer som behövs i ett professionellt filmteam.

 

… och vem betalar?

De filmer som har en snittbudget på 25 miljoner kronor har fått den största delen av sina pengar från Svenska Filminstitutet (Dahlgren, 2013). Bilden nedan visar finansiering för en svensk biofilm år 2012 där 34% av stödet kommer från Svenska Filminstitutet. Resterande finansiering är producentens egna pengar och bidrag från eventuella samproducenter som också sålt in projektet.

NamnlösBild: Voodoofilm.org

 

Vilka filmer får stöd?

De som investerar i en film måste tro på den. Att tro på filmen kan menas vid att tro att den kommer att bli framgångsrik och vid biovisning spela in mer pengar än vad den har kostat att producera.

Svenska Filminstitutet (2015) visar med statistiken i sin årsrapport att de filmer som bygger på en redan populär förlaga har lättare att få deras stöd. Exempel på detta är Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, En man som heter Ove samt Sune i fjällen. Nämnda filmer är också populära för en större målgrupp då de ses av både äldre och yngre. Investerare eftersöker ofta filmer som lockar en bred publik. I USA benämns dessa ”säkra kort” som en Four-Quadrant Film (Screencraft, 2013). Alltså en film vars målgrupp är både de under och över 25 år. Kvinnor som män.

NamnlösBild: Screencraft.org

 

Vad finns det för alternativ?

Så hur går man tillväga om ens film inte bygger på en populär förlaga? Eller om man inte redan är ett känt, etablerat namn i branschen. Ett alternativ kan vara att låta din publik och fans betala filmen i förväg, genom s.k. crowdfunding.

 

Vad är crowdfunding?

”Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering, är en metod för entreprenörer i både nystartade och etablerade företag att hitta finansiering till sina affärsidéer genom att vända sig till ett stort antal finansiärer”, (Crowdcube, 2015). Dessa finansiärer kan vara din slutkund som alltså bidrar till produkten innan den är färdig.

Denna metod sker ofta online där filmskapare, producenter, entreprenörer etc. har möjligheten att nå ut till sin målgrupp och möjliga investerare. En av de stora fördelarna är att man både kan bidra med såväl kapital som sin expertis till projektet på ett mindre tidskrävande och effektivt sätt än traditionell finansiering (Crowdcube, 2015). Nu för tiden är det vanligt att man använder någon av de plattformar som finns tillgängliga online.

 

Hur fungerar det?

Nedan listas några olika tillvägagångssätt från Crowdcube (2015):

  • Donationsbaserad crowdfunding

Man donerar pengar till ett projekt helt enkelt för att man vill stötta projektet och känner att man gjort något bra genom att stötta entreprenören.

  • Belöningsbaserad crowdfunding

Personer donerar pengar i utbyte mot en belöning eller någon form av ersättning, vilket kan vara allt ifrån merchandise till test eller visning av den produkt som det gäller. Detta är den form som blivit väldigt stor i USA och även börjar dyka upp i Sverige.

  • Delägarbaserad crowdfunding

Även känt som equity crowdfunding. Folk kan investera sina pengar i utbyte mot aktier i företaget som startat kampanjen. De som investerar blir då alltså delägare i företaget. Till skillnad från tidigare finansieringsmodeller kan företagen här presentera sig för en större mängd investerare som alla kan bli delägare för en liten investering.

Enligt Crowdcube (2015) bygger alla metoderna på rent engagemang. De som bidrar gör det för att de tror på affärsidén, slutprodukten eller för att de av någon anledning helt enkelt vill stötta entreprenören eller företaget.

 

Vad finns det för plattformar?

Kickstarter

Kickstarter.com är plattformen för de kreativa projekten. Detta gäller kreatörer inom teater, dans, journalism, mode, design, musik, spelutveckling samt filmproduktion. Sedan starten 2009 har över 9 miljoner privatpersoner och verksamma finansiärer backat upp projekt via Kickstarter (2015). 5% av det insamlade beloppet erhålles av Kickstarter, förutsatt att minst den förbestämda mängden pengar samlas in under den satta insamlingstiden (Media Evolution, 2010).

 

Indiegogo

Ingidgogo.com har friare ramar för vilka typer av projekt som accepteras. Även om det liknar Kickstarter mycket så är det här är ännu mer vanligt med udda uppfinningar och mycket tekniska projekt, hälsa, politik, välgörenhet, sport etc. Här behåller man som insamlare själv pengarna som samlats in (med ett avdrag på 4% av totalen som Ingiegogo själva behåller), även om insamlingen inte når sitt mål inom tidsramen. I så fall tas 9% ut av Indiegogo (Media Evolution, 2010).

 

Kan man verkligen lyckas?

Det finns ett flertal bra exempel på svenska filmer som finansierats via crowdfunding. Några av de som listas nedan har även lyckats ta sig ut internationellt. Det ska också nämnas att dessa tidigare även sökt stöd hos Svenska Filminstitutet, utan framgång.

 

Kung Fury – David Sandberg

 

Under 2013 drog svenske David Sandberg (2013) igång arbetet med att söka finansiering till sin kortfilm Kung Fury. I stil med en klassisk amerikansk polisfilm från 80-talet så reser kampsportsmästaren och polisen Kung Fury tillbaka i tiden för att möta sin fiende Adolf Hitler. I detta fall även känd som “Kung Führer”.

Sandberg (2013) använde sig av Kickstarter till sin finansieringskampanj för filmen. Målet var att samla in $200.000 för att kunna slutföra en 30 minuters kortfilm. Material för filmen hade tidigare spelats in, men eftersom storyn kräver en hel del visuella effekter så behövdes pengarna för att anställa folk som kunde slutföra det. Kickstarterprojektet slutade en månad senare med en slutgiltig summa på över $630.000 från 17.700 personer som stöttat projektet. Kung Fury är en belöningsbaserad crowdfunding där Sandberg (2013) erbjuder såväl t-shirt, poster och Bluray-kopia av filmen som roller och möjligheten att få sitt namn i eftertexterna.

Sandberg (2013) har senare byggt på sitt projekt med att söka mer pengar för att utöka till en långfilm.

 

Den blomstertid nu kommer – Crazy Pictures

 

I skrivande stund är Crazy Pictures (2015) Kickstarterkampanj fortfarande igång. ”Den blomstertid nu kommer” som handlar om att Sverige attackeras av en okänd fiende är det första långfilmsprojektet för kollektivet från Norrköping. Den har redan finansierats med 654.000kr. Deras mål var att samla in 300.000kr på en månad. Detta mål nådde de redan efter 24 timmar.

Se när Crazy Pictures når sitt mål

Precis som med Kung Fury är Crazy Pictures (2015) kampanj en belöningsbaserad crowdfunding. Pengarna som kommer in kommer även här användas till att lägga mycket krut på att bygga ut produktionen med visuella effekter och special effekter. Förutom namn i eftertexter och kopia av filmen erbjuder de tillgång till behind the scenes-material, möjlighet att vara med på inspelningen eller i filmen, läsa manus, delta i efterproduktionen etc.

De har fått in mer pengar än vad de bad om från början, men fortsätter att be om mer i utbyte mot exklusivare belöningar. Detta är känt som s.k. ”stretch goals” och är en form av merförsäljning.

 

Är det bara action och specialeffekter som går hem hos publiken ?

Någon annan betalar – Martin Borgs

 

Det är inte bara spelfilmer och specialeffekter som gått hem hos publiken på crowdfundingplattformarna. Dokumentärfilmaren Martin Borgs har lyckats finansiera ett flertal dokumentärer via plattformen FundedByMe. Hans dokumentärer bygger på att granska slöseri med skattebetalarnas pengar. Till sina insamlingar söker Borgs (2013) pengar för att kunna slutföra sina produktioner. På Martin Borgs hemsida kan du läsa mer om  ”Någon annan betalar” som slutade på 550.000 insamlade kronor. Borgs bad om 250.000kr.

För att dyka ner ännu mer i svenska dokumentärer som finansierats med framgång genom crowdfunding, se även Kickstarterprojektet för Simon Kloses dokumentärfilm ”The Pirate Bay-Away From Keyboard”.

 

Hur lyckas du?

“Don’t write a $200 million movie and wonder why no one wants to take a shot and make it.”

-Seth Rogen (Screencraft, 2015).

 

Tidigare nämnda Martin Borgs och Crazy Pictures är självständiga filmare som rör sig i ganska olika genrer. Men det har några saker gemensamt. En av deras stora fördelar när det gäller framgångsrik crowdfunding är att de tidigare har byggt upp ett rejält CV i kombination med en målgrupp. På Facebook är Martin Borgs mer känd som ”Slöseriombudsmannen”, vars uppgift är att granska politiker och tjänstemäns slöseri med skattefinansierade resurser genom dyra och ofta kortsiktiga lösningar.Det är också på Facebook som han byggt sin målgrupp där han sedan kunnat marknadsföra sina crowdfundingprojekt.

 

 

 

Crazy Pictures har sedan bolagsstarten efter gymnasiet producerat kortfilmsserier som nått ut till en miljonpublik på Youtube och Facebook. Deras framgångar ligger mycket i filmernas visuella och kompromisslösa stil där det återfinns rikligt med specialeffekter och rå, mörk humor. Samtidigt är manusen grundade i någon form av samhällsproblematik. Det kan gälla jämställdhet, utanförskap, främlingsfientlighet samt, likt Martin Borgs, slöseri med resurser i kortfilmen ”Vaskduellen”.

 

 

Media Evolution (2010) listar tips för en lyckad projektfinansiering. Dessa kan knytas an till de projekt som tidigare nämnts.

  1. Det krävs att du presenterar en bra idé för din målgrupp. Idén måste vara genomtänkt och ha ett syfte som är intressant för målgruppen. Martin Borgs dokumentär om slöseri av skattepengar, Crazy Pictures långfilm där Sverige attackers av en okänd fiende och David Sandbergs kortfilm om kung fu-mästaren som reser tillbaka i tiden för att döda Hitler har alla en genomtänkt och annorlunda idé.

 

  1. Visa personlighet. Tidigare nämnda är också bra på att vara personliga och lyfta fram sig själva. Crazy Pictures delar många inblickar i sin vardag och även sin fritid som sex stycken filmskapare i Norrköping. Likaså gör David Sandberg som inte bara delar med sig av sitt arbete utan dessutom spelar huvudrollen i sin film. Martin Borgs är varumärket och huvudpersonen i sina egna projekt.

 

  1. Berätta din historia från början av projektet och hur det nu leder fram till att du söker pengar, och hur pengarna kommer användas. Dela också med dig om vilka utmaningar projektet har. Här är det till fördel om man är transparent.

 

  1. En presentationsvideo som innehåller de tre tidigare punkterna är det första man ska mötas av. Se tillbaka på hur Kung Fury, Martin Borgs och Crazy Pictures presenterar sig.

 

  1. Begär inte finansiering för hela ditt projekt från början till slut. Crazy Pictures och David Sandberg har redan spelat in större delar av sina filmer och ber om pengar för att bygga ut filmen i efterproduktionen. Martin Borgs söker ofta pengar till klippningen av sina filmer.

 

  1. Var kreativ med belöningarna till de som stöttar ditt projekt och håll belöningarna limiterade. I nämnda projekt är det ett begränsat antal som kan få vara statist och skådespelare i filmen ex.

 

7. Skapa ett påbyggbart projekt. De allra flesta projekt drar in de största pengarna precis i början eller slutet. För att plana ut kurvan är det bra att i förväg planera för nya mål och belöningar som man kan släppa efter hand.

 

Sammanfattning.

I TV4 Nyheternas (2015) inslag så menar Olle Tholén från Crazy Pictures att Crowdfunding bidrar till en maktförändring där det gäller att få med sig publiken istället för branschen vilket vi sett tidigare när vi kollat hur det traditionellt går till att finansiera långfilm. Eftersom det just nu inom svensk film gärna satsat på ”säkra kort”, grundade i populära förlagor så är det svårt att som nyetablerad söka stöd den traditionella vägen.

Crowdfunding är ingen genväg på något sätt. Det gäller fortfarande att övertyga de som sitter på pengarna. Men här kommer folk ofta till dig istället för att du kommer till dem. Du har möjligheten att sätta dina egna villkor samtidigt som du kan bjuda in folk i skapandeprocessen. Kom ihåg att crowdfunding handlar om engagemang. Publiken gillar att känna sig delaktig, och de blir lättare att få med på tåget när du har mycket att erbjuda tillbaka. Sätta upp mål och belöningar, men ha även i åtanke att du ska klara av att leverera i slutändan.

Din befintliga målgrupp kan hjälpa till att finansiera ditt projekt samtidigt som de även kan fungera som ambassadörer för att sprida vidare ordet så fler får upp ögonen för vad du håller på med. Crowdfunding kan alltså både få budgeten och målgruppen att växa (Media Evolution, 2010).

 

Övning: Innan du startar upp ditt projekt

  1. Försök sammanfatta din film genom en enda mening. En s.k. logline. Att kunna sammanfatta sin idé i en enda mening är en bra metod för att enkelt och snabbt kunna pitcha den, men även veta att man själv förstår den. Se nedan hur du kan gå tillväga.


 

2Bestäm vilket material du ska presentera på din sida. Studera exempel från Martin Borgs, Crazy Pictures och David Sandberg.

 

3. Kom på tre saker du kan erbjuda din publik ju mer pengar de skänker. Dessa ska gärna ha en relevant koppling till ditt varumärke eller film.

 

 

 

Källhänvisning

Borgs, Martin (2013). FundedByMe – Granska slöseri med skattepengar. [Elektronisk]. Tillgänglig: https://www.fundedbyme.com/en/campaign/1184/granska-sloseri-med-skattepengar/ [2015-11-08].

Crazy Pictures (2015). Kickstarter – Den blomstertid nu kommer : Feature film (Thriller). [Elektronisk]. Tillgänglig: https://www.kickstarter.com/projects/crazypictures/den-blomstertid-nu-kommer-feature-film-thriller?ref=category [2015-10-28].

Crowdcube (2015). Crowdfunding – ett nytt sätt att få finansiering. [Elektronisk]. Tillgänglig: https://www.crowdcube.se/pg/vad-ar-crowdfunding-695 [2015-10-30].

Dahlgren, Peter (2013). Voodoofilm. 25 miljoner kostar en vanlig svensk långfilm. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.voodoofilm.org/nyheter/statistik-2856 [2015-10-29].

Kickstarter (2015). Kickstarter – About us. [Webbsida]. Tillgänglig: https://www.kickstarter.com/about?ref=nav [2015-10-29].

Media Evolution (2010). Finansiera mera – Om hur du använder crowdfunding för att engagera människor. [Elektronisk]. Malmö: Media Evolution Tillgänglig: http://blog.mediaevolution.se/wp-content/uploads/2010/10/FinansieraMera.pdf [2015-10-30].

Nykanen, Joni (2015). Nöjesbladet-Här spelar Malmros och in nya storfilmen med hustrun. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article21352666.ab#abFbCommentsContainer [2015-10-30].

Sandberg, David (2013). Kickstarter – Kung Fury. [Elektronisk]. Tillgänglig: https://www.kickstarter.com/projects/kungfury/kung-fury [2015-10-30].

Screencraft (2013). Screencraft-What makes a Four-Quadrant Film? 10 essential elements. 22 nov. [Elektronisk]. Tillgänglig: https://screencraft.org/2013/11/22/four-quadrant-film-10-essential-elements/ [2015-10-30].

Screencraft (2015). Screencraft-Screenwriting advice from indurstri pioneers in just 4 minutes. 5 nov. [Elektronisk]. Tillgänglig: https://screencraft.org/2015/11/05/screenwriting-advice-from-industry-pioneers-in-just-4-minutes/ [2015-10-30].

Svenska Filminstitutet (2015). 2014-Filmåret i siffror. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.filminstitutet.se/globalassets/2.-fa-kunskap-om-film/analys-och-statistik/publikationer/filmaret-i-siffror/filmaret-i-siffror/filmaret-i-siffror-2014.pdf [2015-10-29].

TV4 Nyheterna (2015). Många bäckar små gör lång film. 5 nov. [Tv-program]. Tillgänglig: http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/m%C3%A5nga-b%C3%A4ckar-sm%C3%A5-g%C3%B6r-l%C3%A5ng-film-3218752 [2015-11-08].