Digital Färghantering

Vad händer med en bild om man ändrar på färgerna i bilden? Kan man ändra budskapet eller innebörden av bilden genom att bara ändra en eller två färger? Detta var frågeställningar som vi arbetade med i en modul under kursen Digital Grafik. Här fick studenterna välja en bild och sedan göra tre olika typer av ändringar i bilden. 

Den första ändringen var att korrigera bilden, och arbeta med bilden utifrån tanken att göra den perfekt, enkelt och bra – eller?
I den andra ändringen jobbar man med friläggning och gråskala. Frilägga bilden, göra bakgrunden grå och sedan släppa lös all kreativitet och ändra färg på sitt objekt. Vad händer med bilden nu? Hur förändras den och vad läser vi ut av den nu?
Tredje och sista delen var att arbeta med något så roligt som komplementfärger! Här skulle man byta färg (igen!) på bakgrunden och objektet, och försöka skapa en ny känsla i bilden samt med omsorg välja komplementfärger som leker väl med varandra. Ni vet – ”lika barn leka bäst.”

Dyllan Möller skapade denna intressanta kreation:

Dyllan Möller

”Jag valde den här bilden eftersom det först och främst finns ett tydligt motiv och sedan också för att jag insåg att färgerna skulle kontrastera varandra väldigt bra i slutprodukten. Det orangea (blommorna) och det blåa (himmelen och klädesplagget) komplimenterar varandra bra och det var något jag medvetet letade efter när jag skulle välja bild eftersom framförallt resultatet i uppgift 1 blir mer behagligt att titta på. Jag kände att jag inte heller behövde beskära bilden eftersom den redan följer tredjedelsregeln.

Det var först när jag hade valt bilden som jag insåg svårigheterna som skulle uppstå med friläggningen. Blommorna tog ungefär dubbelt så lång tid att frilägga som resterande delar i och med alla små detaljer och färgskiftningar. Speciellt krångligt blev det där blommorna låg mot himmelen. Kontrasten mellan ljust och mörkt syns väldigt lätt om an inte gör rätt från början. 

När jag såg bilden var det första jag kom att tänka på en traditionell svensk midsommar. När jag var yngre gick vi alltid t under midsommarmorgnarna och plockade blommor för att ha i kransar och i midsommarstången. Jag förknippar högtiden med glädje, sol och värme och det tyckte jag var viktigt att förmedla genom bilden, jag valde därför att höja färgmättnaden så att himmel, blommor och kvinnan fick mer intensiva färger. Om grått uppfattas som trist borde starkare färger uppfattas som det motsatta.I den tredje uppgiften valde jag att använda färgerna gult på motivet och lått i bakgrunden. Delvis för att midsommar är väldigt speciellt i Sverige men också för att det är motivet som förmedlar värme i bilden vilket jag ville belysa med det gula.”

Emma Wärmefjord valde att leka med färgerna i denna bild:

Emma Wärmefjord

”Bilden jag har använt är en egen bild jag beskurit något. Den första bilden har jag ändrat kurvorna på för att ljusa upp bakgrunden något och ökade mättnad och mängden blått lite.

På andra bilden har jag genom en lagermask gjort blomman rosa och låtit mitten behålla originalfärgen för att ge lite mer djup i den. Jag har också dragit ner bakgrundens mättnad till 0.

På tredje bilden hade jag till att börja med ändrat bakgrunden till den färg som enligt adobe kuler varkomplementfärgen till den rosa jag valt att använda på blomman. Efter kritiksessionen ändrade jag dock färgen på blomman till turkos istället och valde med hjälp av kuler ut komplementfärgen till den turkosa för att få mer variation mellan bilderna.

Anledningen till att jag över från första början valde att ha blomman rosa då bakgrunden gjordes om till svartvit var för att behålla en känsla av värme i bilden, vilket jag tycker den första bilden förmedlar väldigt bra trots de kalla färgerna (Bergström, 2012). Bergström (2012) menar på att komplementfärger antingen kan skapa harmoni medan andra hävdar att det är precis tvärt om. För min del skapar det inte harmoni att ha färgerna så vitt skilda från varandra, men det skapar intresse och det sticker ut.”

Erica Brandin skapade denna häftiga bild:

Erica Brandin

 

”Jag tyckte att denna bilden var lite matt och färglös och fick ganska snabbt en bild av hur jag ville redigera den. jag började redigera den första bilden för att göra den perfekt i mina ögon. Jag lade på vitbalans och ändrade även en del i kontrasten. Jag gillar när bilderna ser naturliga ut och ville inte att den skulle bli för överarbetad. Så när jag var klar med vitbalansen och kontrasten var jag ändå nöjd och lade bara på lite skärpa.
När jag gjorde andra bilden med den svartvita bakgrunden hade jag en idé om att jag ville göra killen ganska ljus för att han skulle stå ut från resten av bilden. Vilket i och för sig är ganska enkelt när bakgrunden är svartvit. Jag valde den gul-gröna nyansen för att jag tyckte att det blev en häftig effekt, han ser nästan lite tecknad ut. Jag gillar även känslan av att han ser inklippt ut.
På den tredje bilden där vi skulle sätta ihop två komplementfärger var jag ganska klar med från början att jag ville ha en ljusare bakgrund och ett mörkare motiv. Jag gillar kombinationen mellan gult och lila då jag tycker att de matchar trots att de är raka motsatsen i färgcirkeln. Jag tycker att lila och gult passar bättre tillsammans än t.ex. blått och orange som jag, personligen, inte tycker matchar så bra.

Jag tyckte att det enklaste sättet och det sättet som blev bäst på min bild när jag skulle ändra nyans på bilden var att göra lagret svartvitt med en färgnyans. Det har jag inte gjort innan så det var en rolig metod att lära sig som jag tror att jag kan ha nytta av framöver.”

 

För att se fler kreativa färgändringar kolla in flickr-strömmen för denna modul.