Digital Bildbehandling

En stor del av att vara en kickass grafisk designer handlar om att kunna hantera digital bildbehandling, och mer specifikt på upplösning, beskärning, storleksförändring, färgjustering och friläggning. Detta ger dig möjligheter att skapa fantastiska kreationer som nästan verkar för bra för att vara sanna – och med dagens verktyg som Photoshop och Illustrator så kan det ju faktiskt vara så. Bara fantasin sätter gränser för vad man kan skapa, så sätt inga gränser för din fantasi!

Här har några av våra studenter fått uppdraget att använda sig av gamla bilder under licensen creative commons, och skapa nytt av gammalt!

Av dessa två bilder skapade Anniken en häftig ny bild:

Anniken bild 1Anniken bild 2

Anniken

Anniken om sitt arbete:

”När jag letade efter bilder på flickr.com tittade jag efter två bilder som såg ut att ha ungefär samma bildkvalitet, och de skulle ha relativt bra upplösning så det går att förstora bilden och skriva ut den utan att den blir väldigt otydlig. Jag ville hitta bilder som kontrasterade varandra, att resultatet skulle bli oväntat. Målet var att skapa en bild som inte skulle finnas på riktigt, inte något vardagligt.

Jag hittade en del bilder som var intressanta och testade att para ihop dom men insåg snabbt att ljuset i dem var så olika och kom från olika håll, så de fungerade inte tillsammans. Jag trodde inte från början att det skulle vara så svårt att hitta bilder som dels fungerade bra ihop ljus- och kvalitetsmässigt, och dels kontrasterade varandra. Efter en del letande hittade jag bilden på lejonet och tänkte att den skulle vara
passande att klippa in i en annan miljö, och när jag sedan hittade den andra bilden, som är i allmän miljö med ungdomar, var det självklart att lejonet skulle in där. Jag tycker om att bakgrundsbilden är så simpel, inte massa detaljer och smågrejer som stör.

I bakgrundsbilden fick jag först redigera bort en person för att göra plats för lejonet. Jag spegelvände lejonet för att få en mer intressant relation mellan det och de två personerna som sitter brevid. Jag tycker lejonet har en längtan i blicken då han ser
på dem. Jag la till skärpa i bakgrundsbilden då den ursprungligen var ganska suddig, vilket inte passade så bra med bilden på lejonet. Men den blev lite väl skarp eftersom jag inte visste riktigt hur jag skulle göra, så då fick jag även skärpa till lejonet för att få dem på ungefär samma nivå. 

Jag jobbade mycket med att försöka få till skuggorna på lejonet så att de matchar bakgrundsbilden. Slutligen la jag till en brun ton på bilden för att jag tyckte att det gav den lite mer liv.

Känslan i bilden är väldigt lugn. Det verkar inte finnas någon direkt fara i att lejonet ligger där nära killen och tjejen. De håller sig till sitt, medan lejonet nog gärna hade fått lite uppmärksamhet.”

 

Jan Říha tog dessa två bilder och skapade något som bara han själv kan förklara:

Jan Riha bild 1Jan Riha bild 2

Jan Riha

 

”Jag ville att välja bilder som passar ihop. Nu menar jag inte ljus, färg och vidare men ämne. Först tänkte jag att det kan bli kul att skapa bild som är rolig och inte bara väldig bra görs. Men efter tre timmar på flickr har jag gett upp att hitta någonting speciellt. Jag började med bild av en flygkrasch. Men jag tänkte att det var ganska tråkig. Efter några andra försök hittade jag en man med en plog och en häst. Och jag tänke att jag kan byta hästen till en fisk. Tyvärr flickr har inga bra fiskbilder i The Commons som skulle passa in. Jag bestämde att göra något mycket mer realistisk men konstig också. Mitt mål var att byta hästen till ett träd och binda trädet med tyglar.

När har jag mitt mål och bagrund bilden måste jag välja den som ska klistras in. Nu måsta jag tänka om bilds ljus, konstrast, storlek och kvalitet. Jag hittade några träd men bara en passade perfekt in. Nu måste jag byta hästen och trädet. Hästen är naturlig bredare så jag måste använda olika verktyger att radera den hästen och ställa in fält istället. Jag tror att det var längsta del av min projekt. Jag tycker inte att det var svårt men lite tråkig. Sen kommer proces med trädet och ljus och kontrast förändring. Bakgrund bilden var svart och vit men ocskå lite grön. Träden har brun istället grön. Därför jag lade en lager till som skulle koppla alla färger och göra bilden mer naturlig.

I Bo Bergströms bok skrivs ”att dramatiska anslaget skapar förväntan inför förtsättningen. Varje berättelse har ju sina så kallade koder, dvs igenkänningstecken. Efter ett dramatiskt anslag förväntar publiken sig ett drama och efter ett humoristiskt en komedi.” Jag tror att alla som gör någonting med medier måste i första råd tänka på publikum. Vi gör det för människor och viktigaste är att publikum förstår vad händer medan publikum skrattar, skriker eller är överraskade. Därför skapade jag bilden som ser naturlig ut vid första anblicken men då kommer vi att tänka: Men det är ju absurd att träd jobbar på fältet. Och nu är publikum kanske överraskade eller road.”

 

Gustaf Gustafsson skapade denna fantastiska bild. Kan du se vad som är ”inklippt”?

Gustaf Gustafsson

 

 

Här är svaret:

Gustaf_Gustavsson

Gustafs reflektion kring bilden:

”De två bilderna jag har använt mig av är: en bild från ett bibliotek där en man sitter och läser. Den andra bilden är ifrån en trio musikanter som står uppradade med sina instrument. Jag har frilagt en av musikerna och klippt in honom till biblioteksbilden, när jag sammanförde bilderna skapades kontrast då det ska vara tyst på ett bibliotek.

Jag har valt att beskära min biblioteksbild ytterst lite, det jag har tagit bort i bilden är en stol i vänster nederkant. Som Bo Bergström skriver i boken effektiv visuell kommunikation på sidan 177. ”Utsnittet bestämmer formatet. Ett fotografi trivs bäst i sin rätta form.”

När jag gjorde mina val över hur jag skulle komponera min bild, så har jag valt att centrera musikern i bilden. Bergström tar upp bildkomposition på s 180 ” Ett dominant element attraherar mottagaren” På sida 181 tar Bergström även upp symmetri ” Han (Fotografen) bestämmer sig ofta för en symmetrisk komposition, vilket betyder att personen, trädet, bilen placeras centralt i bilden. Det mänskliga ögat har en stark förkärlek för symmetri, som skapar en tilltalande balans och ordning. Denna bildkomposition kallas för den axiala”.

Mitt val att placera musikern i mitten av bilden var även ett sätt att få mer djup i bilden, det skapas en linje mellan musikern och mannen i biblioteket. Sen valde jag att göra bakgrunden något oskarpare för att få bilden att uppfattas som något djupare. Bergström skriver på sidan 186 ” Mottagaren upplever också en bild som djup när fotografen låter bildens mellanplan och framförallt dess bakgrund bli oskarp”

För att få bilderna att flyta samman bättre, så har jag fått jobba mycket med kontraster. Bilden på musikern var en väldigt gammal bild och den var inte särskilt rik på information, det gick inte att förstärka högdagarna speciellt mycket, bilden blev väldigt grådassig väldigt snabbt. Jag valde då att fokusera mer på dem mörka partierna och drog på med mer kontrast än vad jag ljusade upp bilden. Sen så har jag även spegelvänt musikern, för att på orginalbilden så faller ljuset från bildens högra sida, och på biblioteketsbilden så faller ljuset mer ifrån den vänstra sidan.”

 

För fler bilder titta gärna in på flickr-gruppen.