Digital grafik – Bokomslag

I kursen digital grafik jobbar man som delmoment med att skapa ett nytt bokomslag till en klassisk bok. Denna gången var det Selma Lagerlöfs bok Kejsaren av Portugalien som skulle ges ut på nytt år 2015.

Uppdraget var att skapa ett bokomslag som speglar innehållet samtidigt som det ska locka till köp samt ligga i tiden år 2015. Studenterna ska visa på en genomtänkt designidé i både illustration och layout, vilket även inbegriper val av typsnitt.

Här har vi Douglas Busk tolkning av denna klassiker: Douglas Busk - bokomslag

Douglas om sitt arbete:

”Efter att ha läst, tyvärr bara nästan hela, boken försökte jag sammanfatta en samling känslor och en stämning som boken förmedlar. Stark längtan, kärlek, sorg, men också glädje och en lättsam ton är känslor jag kom att känna när jag läste boken. Det starkaste är dock den otroliga längtan och överdrivna kärlek Jan, fadern, har till sin dotter. Jag valde att porträttera ett landskap på framsidan, med natur, börjande kullar och träd i bakgrunden. I förgrunden står en ensam man, som sträcker ut sin hand, liksom väntar på något. Han är fint klädd, med en lång rock och stövlar. Men de fina kläderna är trasiga, det är något som inte stämmer, som skär sig mot de fina kläderna. Detta för att symbolisera faderns växande vansinne och frånvända världsbild som utvecklas under berättelsen.

I bakgrunden ser man en sol i horisonten, där jag främst tänker på Jans obevekliga, naiva hopp. Kullarna och träden övergår på baksidan till konturerna av en stad, som är Stockholms stadssiluett. Detta är hit hans dotter har åkt, det är hit han sträcker ut sin hand. Stilen på illustrationerna är enkel, lekfull och nästan glad. Detta symboliserar, att trots gammaldags språk, får jag en lättsam känsla av texten när jag läser den. Färgerna är ton i ton, varma och ganska mörka. Med rödorange och mörkt mörkt rött vill jag förmedla kärlek och värme, samt attrahera genom starka färger. Dessutom är tanken att den kommer synas i bokhyllan, utan att ge falska löften om innehållet. Enligt en overifierad källa betyder också de rödorange färgerna också längtan och kärlek, men detta grundar inte mitt beslut.”

Ellinor Sutt gjorde antog uppgiften på detta sätt:

Ellinor Sutt - Bokomslag

Elinor om omslaget:

”När jag kände att jag fått en klar bild av vad boken handlade om och dess syfte satte jag mig och började skissa. En rad idéer senare hade jag hittat en stomme av vad jag ville göra. Hela Jans liv kretsar kring hans dotter, och när hon försvinner förlorar han så sakteliga förståndet. Jag kände att vatten spelade en stor roll i boken. Dottern åker till Stockholm med ångbåten, Jan väntar nere vid hamnen, och så småningom drunknar han även. Med det var färgskalan bestämd. Vatten och himmel i olika nyanser av blått. Jag bestämde mig för att behålla bakgrunden abstrakt för att undvika en överdriven plottrighet i bilden. Det var ändå ett omslag för en pocket bok, och alltså kommer den vara ganska liten. Jag bestämde mig för att dela av färgerna vid mitten för att försöka återskapa känslan av en horisontlinje långt ut över vattnet.

Till att börja med målade jag en mycket noggrann bild av Jan med en tavla av Napoleon som förlaga. Jag ville att han skulle se kejserlig ut, men också att man skulle förstå att han var en vanlig enkel bonde. Men när jag placerade den färdiga bilden över min abstrakta bakgrund blev kontrasten för stor. Det passade helt enkelt inte ihop. Efter några försök med opacitet, färghantering etc. förstod jag att det inte skulle fungera. Jag valde då att måla över Jan med en mörkblå enfärgad siluett, och att göra hans käpp (som också spelar en viktig roll i boken) vara i samma färg som himlen i bakgrunden. Jag ändrade även hans pose från halvprofil till profil, för att man tydligare skulle förstå att det var en man och för att man lättare skulle kunna läsa av hans kroppsspråk. Redan från början hade jag bestämt mig för att jag ville ha med ett porträtt av dottern på omslaget. Jag tecknade upp henne, och målade henne på så sätt att hon smälte ihop med himlen. Jag ville på något sätt förmedla känslan av att hon var en drömfigur långt bort från den ensamma mannen i förgrunden. Till att börja med var hon placerad på baksidan av boken, och Jan på framsidan, men när jag var klar med teckningen tyckte jag inte att denna placering sa vad jag ville den skulle säga. Jag flyttade då porträttet så att det istället hamnade i himlen snett bakom Jan, på framsidan, men ett bättre resultat.”

Ellinors hemsida hittar du här.

Sandra Persons omslag:

 

Sandra Persson bokomslag

Sandra om sitt arbete:

”Jag ville förmedla bokens story genom detta bokomslag. När man ser boken ska man känna sig intresserad och nyfiken att läsa den. Den bild jag fick av storyn var att den både var kärleksfull, nedstämd och vacker på samma gång. En stark relation mellan far och dotter som sedan omvandlas till depression och galenskap. Vägen från toppen till botten.

Jag bestämde mig snabbt att omslaget skulle vara svartvitt eftersom färg oftast associeras till glädje och liv. Genom bilden på framsidan ville jag förmedla en känsla av sorg, förtvivlan och ensamhet men samtidigt ville jag få fram en ståtlig och vacker ton på det. Jag valde att använda mig av en egentagen bild av en tjej som sitter vid en strand och som då ska representera flickan i berättelsen. En stark människa men med djupa bekymmer.

Typsnittet på rubriken är viktig för att locka en människa till att läsa. Samt att den ska stämma överens med berättelsen. Jag valde ett typsnitt med seriffer (Bergström 2009, sid 124) eftersom det skapar ett intryck av att det är lite gammalmodigt men samtidigt klassfullt. Eftersom bokens titel är ”Kejsaren av Portugallien”, som är ett väldigt stark titel, ville jag få fram detta med lite mer ”maktfulla” bokstäver. På typsnittet av författarens namn valde jag en mer kursiv och slarvig skrift eftersom jag ville skapa kontrast mellan titeln och författaren. Genom kontrasten blir kombinationen mer livfull.

Till baksidan tänkte jag på att den så kallade osynliga typografin skulle vara lättläst och behagfull eftersom man ska kunna ta sig igenom texten enkelt då det är en brödtext och därför innehåller många ord. Jag använde mig av seriffer och inte kantiga bokstäver eftersom jag ville att titeln och brödtexten skulle sammanlänkas. Jag använde mig av en mörk bakgrund och ljus text – en så kallad negativ text. Genom att välja en mörk bakgrund mot ljus text frambringar detta en mer mörk känsla då man läser det. Texten ”slukas” av den mörka bakgrunden och associeras då till natt istället för dag (Bergström 2009, sid 137). På detta sätt fick jag fram en mer seriös och djup sida.

Det svåra med denna uppgift var att skapa ett bokomslag som gav den rätta känslan utifrån vad boken handlade om. Att skapa en dynamik och ett djup som speglade sorg men samtidigt en stark relation, utan att avslöja för mycket. Bild och text har stor betydelse om vad omslaget signalerar till betraktaren. Helheten måste stämma överens, det vill säga att framsida, bokrygg och baksida måste innehålla samma slags tema och kännas som ”ett”. Samt att boken ska sticka ut från mängden och göra ett intryck. Jag tänkte på målgruppen och levde mig in i situationen som att jag själv skulle gå förbi den i bokaffären.”

Elin Sjöbergs version:

Elin Sjöberg bokomslag

Elin om sitt arbete:

”Kejsarn av Portugallien handlar om en man som hittar meningen med livet i kärleken till hans dotter, en kärlek större än allt. En dag råkar hans familj ut för en ekonomisk kris och dottern tvingas flytta till Stockholm för att tjäna pengar åt sina föräldrar. Fadern klarar inte av livet utan sin dotter. Han tappar allt förstånd och drömmer sig bort till ett rike där hans dotter är Kejsarinna och han är Kejsaren.

Tidigare omslag var mörka, romantiska, dramatiska, mönsterrika. En röd tråd var den murriga känslans som jag personlig inte dras till vid val av bok. Boken är en klassiker och har en mycket bred målgrupp. Det budskap jag valde att ta fasta på i mitt omslag är relationen mellan far och dotter och känslan av att det är ”vi mot världen”. Jag ville fånga det sagolika i hans drömvärld och Selma Lagerlöfs författande och få med en detalj ifrån bokens handling. Genom att skapa en lättsammare bild med mindre mörker än skulle mitt omslag skilja sig ifrån de tidigare. Jag ville på något sätt bevara det romantiska och dramatiska från de tidigare upplagorna i min design.

Jag inledde mitt arbete med att göra en mängd skisser. De flesta föreställande en pappa och en dotter. Själva skissarbetet tog tid och jag fick pussla mycket med de olika grunderna i bilden. Jag bestämde mig för att miljön skulle kombineras mellan stadsliv och värmländska landet, men i sagolik tappning. I förgrunden ville jag ha far och dotter som håller hand. På så sätt vävdes budskapet och handlingen samman.

Jag skannade in bilderna jag tecknat på en miljö och på människorna. Sedan färglade jag dem i Photoshop. Jag valde varma färger i rött, gult och grönt för att jag ville komma åt känslan av sagovärlden och de gröna fälten skulle få representera livet i Värmland. Men omslaget kändes då väldigt barnsligt och genom att tillämpa effekter som mättnad/nyans och Svartvitt i Photoshop fick jag till en annan effekt i utseendet.

Jag valde att arbete med två typsnitt i min design, Constantina som är Antikva och Coneria Script som är en Sans Serif i kursiv stil. Jag lät det ena vara ett synligt typsnitt (Bo Bergström s118) och det fick skapa den romantiska och sagolika känslan i bilden. Medan den andra fick vara mer osynligt typsnitt(Bo Bergström s 121). Jag valde dock att göra ordet ”Kejsarn” i rubriken i vitt, dels för att lägga lite extra uppmärksamhet kring just fadern i boken och dels för att väva samman den vita i omslagets botten med någon specifik detalj. Genom att kombinera två typsnitt i titeln fick jag olika framtoning på de olika orden. Det skapade också en kontrast som behövdes för att få framsidan mer levande. Själva placeringen av boktiteln lät jag vara Symmetriskt (Bo bergström s 138) för att behålla den klassiska och harmoniska känslan som Selmas alla böcker har.”